CD: The Yearlings - Utrecht

Bij een tweede plaat ga je altijd vergelijken en speuren naar vooruitgang. Die is er zeker. “Utrecht” is een constantere plaat dan het debuut. Het feit dat ik eigenlijk maar vier nummers van die plaat kan bedenken die op “Utrecht” niet uit de toon zouden vallen, zegt wat dat betreft al genoeg. Niet elke poging is even geslaagd, maar er zijn genoeg goede tot zeer goede songs te ontwaren op dit album. Voeg daarbij het feit dat de zang van Goudswaard en vooral Koeneman erg verbeterd is ten opzichte van de eerste plaat en het lijkt me duidelijk dat The Yearlings op alle fronten winst boeken. Mensen die van gitaarpop met een countryrandje houden, zullen zich dan ook zeker geen buil vallen aan deze plaat. Tevens moet ik nog vermelden dat men ook werk heeft gemaakt van het artwork. De fraaie hoes en foto’s zijn afkomstig van Patrick Tersteeg en Roel Jorna en er zit ook nog een tekstboekje bij de plaat.

Nu zijn er recensenten die, om hun mening te ondersteunen, op de proppen komen met cijfers of sterren. Er zijn er ook die termen als fenomenaal, voortreffelijk, tegenvallend of verschrikkelijk laten vallen. Persoonlijk heb ik daar geen zin in. Ik wil besluiten met te zeggen dat Utrecht niet langer zo maar een kleine stad is, dat ik ook niet weet wat er allemaal aan de hand is, maar dat ik wel weet dat The Yearlings met “Utrecht” een hele fijne plaat hebben gemaakt, die ik en vermoedelijk velen met mij regelmatig met veel plezier op zullen zetten.

Artiest The Yearlings Titel Utrecht Label Sonic Rendezvous Release datum 8-5-2004 Lengte 46.31 Genre alt. country

1. Quote
2. Here Nowadays