CD: Cursive - The Difference Between Houses And Homes

Het bleek echter al snel dat dit nieuwe album van Cursive geen normaal album is. Het is een verzamelaar van onuitgebracht werk uit de periode 1995 - 2001. Ruim voor men muzikaal een wat andere richting insloeg, richting de donkerderde en melodieuzere laatste plaat. Lost Songs and Loose Ends 1995-2001 luidt de ondertitel.

Dan begin ik vaak al te twijfelen. Onuitgebrachte nummers, die hoef ik eigenlijk niet van elke band te horen. Eerlijk gezegd moet ik wel een erg grote fan zijn wil ik een dergelijke plaat kunnen waarderen. Eerder dit jaar hoorde ik ook een verzamelaar van nooit uitgebrachte nummers van de indieband Enon en die voldeed precies aan dit beeld. Heel aardige nummers worden afgewisseld met nummers die beter de prullenbak in hadden kunnen gaan.

Met Cursive is dit niet veel anders. Toch valt Cursive me meer tegen, omdat het muzikaal allemaal ook nog eens anders is dan het Cursive zoals ik ze kende. Het is vooral stevige rock, met flinke gitaarerupties en soms zelfs meer geschreeuw dan zang. Geen subtiliteiten en weinig melodieuze songs.

De emotionele zang van Kasher is soms behoorlijk meeslepend en het steekt niet slecht in elkaar, maar te vaak zijn de nummers het allemaal nét niet in plaats van nét wel. Het zou dus evengoed restmateriaal of afgekeurd materiaal van eerdere platen uit deze periode kunnen zijn, wat men hier presenteert. Het is ook niet verwonderlijk dat ik Nostalgia, gespeeld in de huidige line-up en dus met celliste Gretta Cohn, misschien wel beste nummer van de plaat vindt. Om in de thematiek van de plaattitel te blijven, bij dit nummer voel ik me echt thuis, terwijl ik bij de rest vooral te gast ben in huis. En daar zit inderdaad verschil tussen.

Het doet me aan de ene kant dan ook wel pijn om deze recensie te moeten besluiten met de grootste dooddoener die bij albums als dit The Difference Between Houses And Homes hoort, maar ik kan er eigenlijk niet omheen. Daar komt ie dus: leuk voor de fans.

Label: Munich / Saddle Creek Releasedatum: 15-augustus-2005