CD Review: Linkin Park - Meteora

Een vervolg op je debuutalbum maken is altijd een moeilijke taak. Vooral als je debuutalbum de best verkopende plaat van 2001 was, drie hitsingles bevatte en ook nog eens een Grammy voor "Best Hard Rock Performance" opleverde. Voor mensen buiten de band leek die druk te groot, de leden van Linkin Park stonden echter niet met hun handen in hun haar, integendeel, ze namen de tijd om elk nummer beetje voor beetje op te bouwen. Een goed voorbeeld van het streven naar perfectie was het feit dat Mike Shinoda en Chester Bennington 40 verschillende versies voor het refrein van de eerste single Somewhere I Belong hebben geschreven, om zo tot perfecte tekst te komen.

Het resultaat is te horen op Meteora. De twaalf nummers laten zien dat de band gegroeid is en de gelegenheid had om meer te experimenteren. De band kwam op de titel van het nieuwe album toen ze in Europa aan het touren waren in 2002. Toen ze in Griekenland waren zagen ze in een reisgids de Meteora, een groep van zes kloosters gebouwd op rotsen die zo’n 500 meter hoog zijn (de Meteora zijn overigens ook te zien in de James Bond film "For Your Eyes Only").

Het woord kan letterlijk vertaald worden als "drijvend in de lucht", zeer toepasselijk voor het gebied, maar ook voor de manier waarop Linkin Park het album wilde schrijven. "Het is heel episch en mooi. Wij wilden echt het gevoel van tijdloosheid die dat gebied heeft in ons album verwerken", zegt Mike Shinoda. "Mensen gaan naar dat gebied toe om zichzelf te ontdekken, en dat is ook waar ons album over gaat - jezelf ontdekken."

Het vorige album, Hybrid Theory, ging meer over de woede en frustratie van pubers. Meteora is echter een blauwdruk van de drukke levens die de bandleden hebben de afgelopen twee jaar hebben geleefd. "Het is nog steeds een depressief album, maar er is nu wel degelijk optimisme aanwezig. Er is licht aan het einde van de tunnel." volgens Chester Bennington.

Is de nieuwe CD echt een lichtpuntje in de grote brei van de Nu Metal? Lees snel verder.