CD Review: Crazy Town - Darkhorse

Crazy Town, een zeven man sterke formatie uit Los Angeles, kwam uit het niets en bracht in 1999 haar debuutalbum 'The Gift of Game' uit. Na twee singles die het eigenlijk allebei maar belabberd deden, was iedereen ervan overtuigd dat het gedaan was met Crazy Town.

Gelukkig deed het spreekwoord "drie keer is scheepsrecht" zich gelden, want met de derde single 'Butterfly' was het raak. Getipt als één van de grootste zomerhits aller tijden, zorgde 'Butterfly' ervoor dat de cd's als warme broodjes over de toonbank gingen. Crazy Town tourde twee jaar lang en trad op met o.a. Red Hot Chili Peppers, P.O.D., Staind, Slipknot en Linkin Park. Bij elkaar verkochten ze daardoor twee en een half miljoen cd'tjes wereldwijd.

Na de tour hadden de heren van Crazy Town zin om aan nieuw materiaal te beginnen. "Dankzij 'Butterfly' kwamen we in een hele interessante positie. Toen dat nummer het zo goed deed, waren we ineens "teveel pop" voor de rock scene en "te hard" voor de mainstream. Prima, nergens bijhoren betekent dat je kunt maken wat je wil. Er waren geen grenzen" aldus Bret Mazur, co-oprichter en co-frontman.

Het nieuwe album 'Darkhorse' belooft veel goeds. Waar Bret en Seth (Binzer) het overgrote deel van het eerste album voor hun rekening namen, zij richtten de band immers op, leerde de band als eenheid te werken in de jaren van touren. Bret: "Toen we uiteindelijk op gingen nemen kwam iedereen met goede ideeën, wat resulteerde in een album met stevigere nummers en sterkere melodieën. Je hoort meteen hoe we zijn gegroeid".

Eens luisteren hoe die groei klinkt dan maar!