Diablo III op Nintendo Switch

Tijdens de aankondiging van een nieuw seizoen voor online Diablo III liet Blizzard al weten dat ze met meerdere projecten bezig zijn in de duivelse franchise. Sommige projecten zijn waarschijnlijk in ontwerp, andere zijn al verder in de ontwikkeling. We zouden over één project dit jaar nog wat gaan weten. Weten wij dat dat een paar dagen later zou zijn: en zo kondigde Blizzard afgelopen week de Nintendo Switch versie van Diablo III Eternal Edition aan voor ergens deze herfst.

Met de Eternal Edition krijg je de Diablo III-game, met de twee uitbreidingen Reaper of Souls en de Rise of the Necromancer. Fijn is ook dat je niet weer door de hele game hoeft te hollen om Adventure-mode te unlocken. Deze is nu meteen aan het begin te spelen. Natuurlijk zijn er wat extraatjes, waaronder een transmog effect dat zorgt dat je uitrusting op die van Ganondorf uit Zelda lijkt en een kip als pet. We mochten met Rob Bridenbecker, de executive producer van Diablo III, babbelen om wat meer de diepte van de hel in te gaan.

Dus Diablo III op Switch. Hoe is het zo gekomen?
Toen we met de Switch begonnen te spelen toen het voor het eerst uitkwam, bleek het een toffe en nieuwe manier om AAA-gaming te ervaren, en automatisch zijn we naar Diablo gaan kijken. We zeiden tegen elkaar "hoe geweldig het zou zijn als we dit konden overbrengen naar het systeem". Het spel heeft eindeloze herspeelbaarheid en is prima om met je mee op pad te nemen, dus het was een natuurlijke evolutie voor ons.

Eerder dit jaar kwamen jullie met een teaser waarin een lampje werd uit ‘geswitched’. Ging dat hier om?
Oh, dat was grappig. Het was niet gepland, maar het is eigenlijk achteraf goed gelukt. Maar de teaser was niet voor de Switch-versie, maar was gewoon voor de lol. Ik denk niet dat ze niet eens wisten dat we eraan werkten. Intern hielden we het namelijk ook geheim. Toen de teaser uitkwam, dachten we ook van ‘dat is cool’. Maar de video was meer als ‘he Diablo-fans, welterusten’.

Wat kunnen we qua performance verwachten?
Onze grootste focus is ervoor te zorgen dat het spel net zo goed blijft presteren als op pc en andere consoles. Dus we willen echt zeker weten dat we 60 fps halen. Wanneer de Switch is gedockt, draait Diablo III op 960p. In handheld-modus draait het op 720p en loopt het nog steeds op 60 fps. Als je flink wat vijanden op het scherm laat komen, dan zie je subtiele dips, maar het is niets rampzaligs, eerder erg vergelijkbaar met wat je op andere consoles ziet.

Het mappen van de acties op de Joy-Cons lijkt me het lastigst. Hoe werkt de co-op op één Switch?
Je kunt de Joy-Cons eraf halen en dan kun jij er een en ik kan de andere Joy-Con gebruiken. We konden de acties namelijk mappen op een enkele Joy-Con. Wanneer je op de analoge joystick drukt werkt die als een modificatietoets. Je kunt dus op verschillende manieren de knoppen aan de linker- of rechterkant gebruiken.

Kunnen we onze bestaande builds van pc of PlayStation 4/Xbox One importeren?
We hebben erover nagedacht, en het is nog steeds iets waar we naar kijken, maar een van de dingen waar we tegenaan liepen met de overgang tussen de consoles van de laatste generatie en de volgende generatie, is dat mensen de data gingen hacken. Dus we hebben er niet te hard op ingezet met de Switch. Het is niet iets dat we helemaal hebben uitgesloten. We kunnen het alsnog doen, maar tot nu toe ga je het niet kunnen.

Diablo III - Ganondorf (Foto: Blizzard Entertainment)

Zullen we seizoenen en ladders op Switch hebben?
Ja, alles wat we op andere platforms hebben gedaan voor Diablo III, is beschikbaar op Switch.

Je hebt wel aan een Diablo amiibo gedacht met save-functionaliteit, of wel?
Ze zijn absoluut erg cool. Met de Switch wilden we vooral focussen op het brengen van de game naar Switch. Er is niets omtrent amiibos om over te praten.

Met versies voor pc, Xbox, PlayStation en nu Switch, wanneer kunnen we Diablo III op mobiel verwachten?
We hebben een aantal leuke RPG’s op mobiel gezien. Maar onze belangrijkste focus is om terug te gaan naar Nintendo en om Diablo III naar meer consoles te brengen.

Wat was het moeilijkste om te doen op de Switch?
Het belangrijkste was de performance. De Switch is een geweldig apparaat, maar zoals bij veel mobiele apparaten is er een probleem qua batterijverbruik. Een manier voor hardwarefabrikanten om deze op te lossen, is door de cpu’s minder snel te laten draaien. Dus in onze eerste experimenten met Diablo III wilden we zien of het mogelijk was om die 60 fps te halen. We dachten dat we dat zouden kunnen doen omdat we de game al op PlayStation 3 en Xbox 360 draaiend hadden. Dus we wisten dat het op een gegeven moment zou werken, omdat Switch zeker krachtiger is dan die systemen. We zouden ook in een aantal problemen lopen vanwege de latere inhoud zoals Rise of the Necromancer. Denk aan de vele skeletten en opnieuw tot leven gemaakte vijanden. Dat zijn dingen die we nooit op die last gen consoles hebben geïntroduceerd, maar deze hebben we wel toegevoegd aan Switch. Die dingen hebben veel tijd gekost om te tunen.

Diablo III - Four player co-op (Foto: Blizzard Entertainment)

Hoe zit het nu met de controllers? Wat kunnen we straks allemaal voor combinaties maken?
Het leuke aan de Switch is dat er zoveel manieren zijn om de controllerconfiguraties te doen. Met een enkele Switch kun je met maximaal vier personen spelen. Je kunt dat doen met vier pro-controllers, je kunt het doen met vier volledige sets Joy-Cons of vier individuele Joy-Cons. Je kunt ook met meerdere Switches spelen. Via Bluetooth gaat dat, dus als jij achter in een auto zit, kunnen jij en een vriend een run met elkaar doen op twee Switches. Je kunt dit ook met vier Switches doen. En alle combinaties daarin. Dus als twee van ons op een docked Switch op televisie spelen en iemand komt langs met zijn Switch kan hij meedoen op zijn eigen Switch. Je kunt ook mixen met online en offline. Alleen voor leaderboards moet je online zijn.

Hoe speel je met vier mensen op één scherm?
Als je op één Switch zit, hebben we iets dat we het rubberbanding noemen. Alle spelers moeten allemaal op hetzelfde speelveld zijn. Als een persoon een frisdrank wil pakken dan zal de groep door kunnen gaan want de persoon die weg is zal meewarpen.

Heeft Nintendo geholpen?
Het waren supercoole partners. We vlogen naar Kyoto om Nintendo te ontmoeten en een demo voor hen te doen. Een van de mensen op het Nintendo-kantoor was een enorme Diablo-fan. Hij had een hele reeks functies al opgeschreven. We gaven de demo en hij vinkte ze op zijn lijstje af, zoals ondersteuning voor een individuele Joy-Con, meerdere Switches, enzovoort. Op het eind van de demo zei hij: “goed gedaan!”
Ze gaven ons feedback over hoe hun IP kan aansluiten bij onze IP. En zo kwamen we op Ganondorf: wat is een betere manier om deze thematische vijand van het Zelda-universum in het Diablo-universum te laten komen. Mario zou niet passen.

Kunnen we met de kip gooien zoals in Zelda?
Nee, dat hebben we niet gedaan.

Diablo III - Chicken (Foto: Blizzard Entertainment)