Warhammer 40K: Inquisitor - Martyr
2. Interview en hands-on
Na de presentatie was er ruimte voor de vragen. Gelukkig hadden we ons goed voorbereid.
FOK: Kun je ook als Chaos spelen?
Het wordt helaas niet mogelijk om als Chaos te spelen. Ook zijn er geen plannen om een extensie uit te brengen om een verrader van het menselijke ras te zijn.
FOK: Hoe zit het met het loot-systeem en craften?
Het loot-systeem is nog (steeds) niet helemaal uitgedacht. Het laten vallen van dingen door vijanden is niet consistent met de lore van Warhammer 40k. Ook craften moet op een andere manier worden gedaan. Technologie aanpassen wordt gezien als ketterij en kan dus niet vrijblijvend worden gedaan. NeocoreGames verzekert ons dat er wel een vorm van craften komt.
FOK: Katerina in Van Helsing vond ik fantastisch! Krijgen we weer een metgezel in Inquisitor?
Er komt helaas geen metgezel zoals Van Helsing’s Katerina in Inquisitor. Wel zijn er NPC’s in de verhaalcampagnes die met je mee kunnen vechten. Helaas kon/mocht er hierover niet meer gezegd worden. In Van Helsing waren er verschillende klassen, maar je speelde altijd als Van Helsing. Dan is het makkelijk om een verhaal voor een compagnon te schrijven. In Inquisitor zijn er verschillende klassen met ieder hun eigen achtergrond en eigen verhaalmissies. Dan wordt het schrijven van een compagnon in het verhaal een stuk bewerkelijker.
FOK: Is er een levelcap?
Er worden nog geen mededelingen gedaan over levels of een levelcap. Wel kan er worden gezegd dat je ervaringspunten krijgt voor je personage en dat je ook kunt stijgen in de rangen als inquisiteur. De wereld van Inquisitor moet echt een levende wereld worden met honderden uren gameplay. De spelers worden dan niet belemmerd met een rigide maximum aan levels die haalbaar zijn. De seizoenen zijn een heel organische manier om het universum uit te breiden, dus je kan verwachten hier nog lang rond te dwalen.
FOK: Er is ook multiplayer, dus komt er ook PvP?
Nee. Er zijn co-op multiplayer-missies. We zijn wel aan het experimenteren met een indirecte PvP-modus, maar inquisiteurs vechten doorgaans niet onderling in het openbaar. In het geniep komt het uiteraard wel voor. Dit willen we ook in Inquisitor brengen. Er wordt dus niet openlijk gevochten. Games Workshop vindt dat ook helemaal niet leuk als dat zou gebeuren. Wat we kunnen zeggen is dat je later tegen gebouwen en volgelingen van andere ordes kunt strijden.
FOK: Dus er komen ook guilds? Of clans?
Je stelt precies de verkeerde vragen! Hier kunnen we het ook niet over hebben. <lacht>
Met het vragenrondje was de presentatie ten einde en mochten wij de pre-alfaversie van de game spelen. Vorig jaar speelde ik als crusader op een ruimteschip, een ander schip dan in de presentatie maar toch. Dus dit jaar wilde ik wel buiten rondrennen als een assassin. Ik ging de strijd aan alsof ik Van Helsing was, maar ik miste meteen mijn Katerina aan mijn zijde. Door de opwinding had ik geen benul wie of wat de leider was en maakte ik het mezelf behoorlijk moeilijk. Gelukkig gaf een ontwikkelaar aan hoe ik van wapen kon wisselen en de strijd ging een stuk beter. Je kunt je gezondheid eens in de zoveel tijd aanvullen, maar het is niet genoeg om als Rambo rond te rennen. De user interface die zichtbaar was in de alfa-versie laat af en toe denken aan Van Helsing, maar dat wordt de komende tijd nog flink aangepast is ons toegezegd. De gameplay is duidelijk flink onder handen genomen. Inquisitor is een compleet andere game dan Van Helsing, maar wel in hetzelfde genre.
NeocoreGames wil zichzelf met Inquisitor blijkbaar duidelijk op de kaart zetten en heeft een heleboel interessante gameplayelementen verzonnen. Ik hoop oprecht dat we deze allemaal in het eindproduct terugzien, maar ik heb goede hoop. Mochten de doelen niet worden gered, dan stellen ze de release vast uit. De release voor Inquisitor was namelijk in eerste instantie gepland voor 2016.
Warhammer 40k: Inquisitor – Martyr komt in 2017 eerst uit op pc (Windows) en later ook voor PlayStation 4 en Xbox One.