WRC 8
Tijdens Gamescom konden we zelf aan de slag met WRC 8. Deze rallygame komt volgende week uit en belooft een hoop verbeteringen. Onze vorige preview gaat diep in op alle technische snufjes, de stages en de landen. In dit stuk gaan we vooral kijken naar het weersysteem, de carrière-modus en hoe de game speelt.
Overzicht
Een kort overzicht van WRC 8: er zijn meer dan 100 stages om op te rijden in 14 landen, meer auto’s dan ooit, meer mogelijkheden je wagens af te stellen, een dynamisch weersysteem, team management en de meest realistische gedragingen van de wagens ooit. Er zijn twee keer zoveel stages dan het vorige deel. De kortste leg je af in drie tot vijf minuten en de langste houden je aandacht 15 tot 20 minuten vast. Realisme is het toverwoord bij WRC 8 en een aantal stages zijn dan ook een op een overgenomen. Er zijn verschillende categorieën om in te racen, zoals WRC 2 en Junior WRC. Voor de nostalgie zijn er ook een aantal historische auto’s in de game te vinden.
Het weer
Ontwikkelaar Kylotonn is er trots op dat ze dynamisch weer hebben toegevoegd aan WRC 8. Je kan bij het kiezen van een race ook het weer instellen. Er is keuze uit Dry, Clear to storm, Storm to clear, Sunny en Realistic. Het weer ziet er leuk uit, maar heeft ook daadwerkelijk invloed op je rijden. Bij heftige regenval kunnen er ook poelen ontstaan, die je dus wilt ontwijken. Je moet dus ook vaak een andere route nemen en bochten anders aansnijden. Realistic houdt in dat er gekeken wordt naar het weer dat het meest waarschijnlijk is voor de streek waar je bent. In Schotland is er dus meer kans op regen dan in Mexico. Let er wel op dat de tijden die je rijdt worden opgeslagen bij die stage, ongeacht je weersomstandigheden. Voor de beste tijd kies je dus altijd Dry (droog). Dat is wel jammer, want als ieder weertype zijn eigen klassement had, dan was er meer motivatie om ze allemaal eens voor iedere stage te proberen. Er komen ook wekelijkse uitdagingen, waarbij je tracks in verschillende weertypes dient te rijden. In de career mode moet je wel in verschillende omstandigheden rijden. Je kan het weersysteem dus ook gebruiken om deze specifieke tracks in andere omstandigheden extra te oefenen.
Auto afstellen
Het tweede waar Kylotonn zich op heeft gericht zijn betrouwbaar realistisch gedrag van het materiaal in verschillende omstandigheden. Als je nu onderdelen aan je auto verandert, dan merk je dat veel meer dan in de vorige delen. Dit geldt voor zaken, zoals de motor en de banden. WRC 8 is hiermee een stuk dichter bij de realiteit dan het vorige deel. Het is nu mogelijk om meer zaken dan ooit aan te passen. Kylotonn werkt met professionele coureurs om echt de juiste feel voor de afzonderlijke auto’s over te brengen. Je kan voor iedere ondergrond een aparte preset maken. Deze kun je met de pc-versie ook delen met anderen of gewoon downloaden van internet. Je hoeft dus geen ster in het afstellen van je auto te zijn om dit goed te doen. Sterker nog: als jij een goede race van iemand hebt gezien, dan kun je meteen de setup van deze concurrent kopiëren en met deze instellingen een poging wagen! Ook heb je de mogelijkheid om per onderdeel van iedere stage te zien waar je de meeste tijd hebt verloren, waar je de meeste schade hebt opgelopen, waar je schokbrekers het zwaarst belast werden enzovoorts. Dit maakt het makkelijk om te zien waar je in je rijstijl of -strategie jezelf kunt verbeteren.
Camera
Er zit een gimmick in WRC 8 waar de spelers al jaren om gevraagd hebben. Nu ik het in actie heb gezien, vraag ik mij waarom dit niet in elke racegame zit. In de meeste games kun je de camerapositie aanpassen: je ziet het beeld vanaf de coureur, van boven de wagen, van iets er achter en van verder er achter. In WRC 8 kun je, als je deze positie hebt gekozen, nog preciezer weergeven waar de camera moet zijn. Een kleine moeite voor de programmeurs, maar een absolute uitkomst voor de gamers. Je kan veel sneller wennen aan de camera en dus meteen meer aandacht geven aan het listige bochtenwerk.
Bijrijder
In vorige delen waren de aanwijzingen die je kreeg van je bijrijder steeds samengestelde zinnen, zoals je dat kent van je TomTom. Het was dus een beetje staccato met zinnen als, “Na.. 30.. meter.. scherpe bocht naar.. rechts”. Best suf en irritant. Kylotonn heeft nu alle afzonderlijke zinnen apart laten inspreken in meerdere talen. Nu zijn de aanwijzingen dus een stuk vloeiender, natuurlijker en fijner om naar te luisteren. Hier vind ik persoonlijk het nastreven van realisme jammer, want er zijn alleen maar mannelijke stemmen te kiezen. Tijdens het rijden kan ik een zachte vrouwenstem net iets meer waarderen en ik had graag de keuze gehad. Zodra er een vrouwelijke bijrijder meedoet voor de grote prijzen, dan mogen we deze optie verwachten.
Career mode
Vroeger draaide de ‘career mode’ erom dat je wereldkampioen wordt. Dat kun je nu nog steeds doen in de ‘season mode’. De nieuwe career mode behelst nu veel meer. Je moet belangrijke beslissingen nemen over je coureur en het managen van jouw team. Er is in het menu een kalender met een overzicht van je team en tools waarmee je ze kan aansturen. Er zijn zes verschillende rollen in je team, zoals trainer, agent en de technische staf. Alle teamleden kunnen worden vervangen door betere of mindere collega’s. Met races verdien je ingame geld, xp, maar ook nieuwe contacten. Deze mensen kun je vervolgens inhuren voor jouw team. Een betere agent kan bijvoorbeeld ook meer lucratieve races regelen. Natuurlijk kost deze ook meer. Een goede tactiek is dus om deze betere agent alleen in te huren als je deze kan betalen en je (waarschijnlijk tegen die tijd oververmoeide) goedkope agent een weekje vrij te geven. In plaats van extra te trainen (wat goed is voor de prestaties van je coureur), kun je ook kiezen om juist te rusten (wat goed is voor de sfeer). De beste remedie om een zwakke moraal een boost te geven is rally’s winnen, maar dat is logisch. Natuurlijk speelt research en development op de achtergrond een grote rol. Er is dan ook een skill tree, waarmee je meerdere technische, zakelijke en psychische voordelen kunt faciliteren. Het is niet mogelijk om alle opties te maximaliseren, dus je moet bewust keuzes maken en sommige zaken laten liggen. WRC 8 geeft je veel keuzemogelijkheden in deze spelmodus, maar het moet je duidelijk ook een beetje liggen.
Ook in deze vernieuwde carrière begin je onderaan. Zodra je het spel start kun je aan de slag in Junior WRC. Ben je zeker van jezelf en je kunnen, dan mag je meteen een toelatingstest doen voor de WRC. Als je die haalt, dan ga je direct aan de slag in de hoogste klasse. Ook voor een natuurtalent is het voordelig om toch in de Junior WRC te beginnen, omdat je zo meer geld, contacten en r&d kunt verzamelen voordat je aan WRC begint.
Mijn impressie
Ik heb WRC 8 gespeeld op een pc met een Xbox-controller en in een racesimulator met racestuur en pedalen. Als je de mazzel hebt om te kunnen gamen op een 4K-scherm, dan laat deze game je extra genieten. WRC 8 is zoals gezegd een realistische game, waarbij je de afstelling goed in de gaten moet houden. Vergeet vooral niet je ABS, je transmissie (half automaat of helemaal handmatig) en je banden goed te kiezen. Dit maakt veel uit. De auto waar ik in mocht rijden reageerde niet strak genoeg op mijn input. Dit had ik kunnen aanpassen, als ik zelf de auto had kunnen tweaken, maar zoveel tijd was er nou ook alweer niet. Het rijden in de racesimulator was comfortabeler, maar de uitdagingen bleven even groot. De moeilijkheidsgraad is gewoonweg pittig. Je moet echt de track en de auto leren kennen, voordat je heelhuids in één keer het parcours aflegt. Ook reageert je auto danig anders zodra deze beschadigd is. Mijn spelimpressie ging ongeveer als volgt: “een bocht nemen met versleten remmen betekent dat je veel eerder moet beginnen met remmen, maar die oververhitte banden hebben ook nog minder grip en het begon net ook al met regenen en dankzij dat heuveltje 20 meter terug heeft mijn Subaru opeens meer onderstuur en… boem”. Gelukkig vind ik het niet erg om opnieuw mijn auto af te stellen en er weer vol voor te gaan een goede tijd neer te zetten. Het lijkt me voor beginnende racers een frustrerende ervaring en ik raad hen dan ook aan een meer arcade-ervaring te zoeken dan WRC 8. Race-fanaten kun je hiermee echt goed uit de voeten. Er is genoeg te leren over de tracks, opties te over om je auto en team te tweaken, realistische reacties van de auto’s op het terrein en het weer, het kunnen uitwisselen van opstellingen, historische auto’s, meerdere klassementen… WRC 8 is een erg complete rallygame voor serieuze racers..
WRC 8 komt 5 september uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Later komt er ook een versie voor de Nintendo Switch.