Darksiders III

We mochten aan de slag met een vroege versie van Darksiders III. Een geweldig voorrecht en het bleek een hele grote uitdaging te zijn. Dit was een bèta en dat was te merken aan heel veel kleine zaken. Als je daar doorheen kunt prikken, dan kan je reeds zien wat we mogen verwachten.

Bèta-versie
Dit was een bèta, die wij mochten spelen, dus niet alles werkte perfect. Er was een heel stuk van het verhaal speelbaar gemaakt, maar ook een groot deel overgeslagen. Dat betekende dat ik geen tutorial had om te weten wat er mogelijk was. Ook viel de framerate soms heel ver terug. Het negatieve record dat ik haalde was 2 frames per seconde. Ten slotte kon onze hoofdpersoon Fury niet in elk opzicht verbeterd worden. Dit is zeer waarschijnlijk gedaan om niet te veel van het verhaal en je opties weg te geven.

Het verhaal
In deze bèta mist er dus aanmerkelijk wat informatie. Er is weinig meer te zeggen over het verhaal dan wat ik reeds schreef bij de vorige preview. De grote lijnen zijn, dat je speelt als Fury,  een van de vier ruiters van de Apocalyps. Je broer War is (vals) beschuldigd door de charred council en jij trekt erop uit. Het is onder andere jouw missie om de zeven hoofdzondes te verslaan, maar tegelijk geef je alles dat beweegt een meer statische vorm.

Darksiders III

Grafisch
Op het eerste gezicht heeft Darksiders III grafisch een behoorlijke boost gehad. De muren ademen nu bijvoorbeeld en er zijn een hoop details waar te nemen. De wapens die Fury draagt, bewegen netjes mee terwijl ze loopt. Fury heeft een borstplaat, dus zijn er geen ‘boob physics’ waar te nemen. Zodra je wat aandachtiger kijkt en inzoomt, kun je zien dat er vooral handige trucjes zijn toegepast. Voor de ademende muren bewegen assets over en door elkaar heen om de illusie te creëren. Dit is voor mij niet erg, want het geeft de processor meer ademruimte. De eerste twee delen zijn geprogrammeerd met de Havok engine en voor dit deel is gebruik gemaakt van Unreal. In hoeverre dit ontwikkelaar Gunfire Games heeft geholpen met de open wereld is mij niet duidelijk. Darksiders III is zeker niet lelijk, maar ook niet de mooiste game die je in jaren hebt gezien. Darksiders III draait als alles goed gaat op 60 fps, maar zoals gezegd werd dat in de bèta vaak niet gehaald. Het menu heeft weinig grafische opties. Je kan alleen de helderheid aanpassen en Vsynch aan of uit zetten.

Darksiders III
Een Tesla-grap

Geluid
De muren ademen niet alleen, ze maken ook geluid. Ze smakken, zuchten en kreunen en dat geeft mij een heel naar en vies gevoel. Je kan goed horen van welke richting de vijanden komen, maar als je iedereen hebt verslagen, dan blijf je met die twijfel zitten of je ze wel allemaal hebt gehad. Jouw voetstappen klinken anders op een andere ondergrond, maar de klauwen van monsters ook. In een grote hal kun je de ruimtelijke effecten ook goed waarnemen. Af en toe wordt het heel donker in Darksiders III. Het geluid kan je dan helpen aangeven of je dicht bij een muur staat, of hoe groot de ruimte ongeveer is. Je hebt ook een watcher bij je met een erg blikkerige vrouwelijke stem. Deze zei helaas niet zoveel, want Fury wilde dat niet. Ik ben benieuwd wat er in het vorige hoofdstuk tussen die twee is voorgevallen.

Camera
Darksiders III is in derdepersoon, zoals we gewend zijn. Dit betekent dat je ook de standaard problemen hebt met derdepersoons-actiegames. Zodra je met je rug tegen een muur aan staat, dan kijk je tegen een muur aan. Heel vervelend. Een groter probleem doet zich voor bij het knokken. Vaak vecht je tegen meerdere vijanden en beweeg je snel heen en weer. Je kan met L2 een vijand selecteren en alleen op deze blijven inhaken. Helaas pakt Fury niet altijd de dichtstbijzijnde vijand en ook tijdens een combo kan ze alsnog afgeleid raken. Ik ben ervan overtuigd dat ook dit aan de bèta ligt, maar het maakte de game extra moeilijk.

Darksiders III

De omgeving
Omdat we slechts een gebied konden spelen, kan ik slechts aangeven hoe dit eruit zag. Je zit in een metrostelsel dat qua ontwerp mij erg deed denken aan het fameuze eerste deel. Er zijn veel gangen waar je alleen kruipend doorheen kunt komen. Soms is het pikkedonker en dan moet je je laten bijlichten door je haar. Zoals gezegd zijn er overal ademende muren en ook eieren. De eieren kun je kapotslaan, maar sommige hebben er monsters in zitten. Het blijft zo steeds een verrassing wat je vanaf waar gaat bespringen. Af en toe kom je zelfs mensen tegen. Deze zijn zeer angstig, maar gelukkig heeft Fury een methode om alles voor altijd goed te maken.

Combo’s
De liefhebbers van de reeks kunnen hun lol op. De combo’s zijn hetzelfde als vanouds, alleen de animaties zijn anders. Fantastisch! Fury is wendbaar en snel. Je hebt wel een goede timing nodig om alles lekker aan elkaar te rijgen. Als je ontwijkt op het perfecte moment, dan kun je met een een counter doen. Hierbij is het dus gek genoeg wel nodig om van te voren je lock (L2) ingedrukt te hebben. Als je dat niet doet, dan voert Fury de counter uit, maar vaak naast de vijand. Mooie animatie, maar er gaat geen schade vanaf. Houd er ook rekening mee dat je vijanden niet erg onder de indruk zijn van je klappen. Je kan de meest brute combo’s uitvoeren, maar je tegenstander kan meteen terugslaan. Als jij wordt geraakt, dan is Fury steevast eventjes versuft. Dit zorgt ervoor dat je heel terughoudend gaat vechten. Fury is namelijk een stuk kwetsbaarder dan haar grote broers War of Death. Je moet ontwijken, slaan en terugtrekken. Tegelijk is het zaak om vijanden snel uit te schakelen. Als je er namelijk net iets te lang over doet, dan hebben ze de kans om alarm te slaan. Dan komen er uit het niets nog meer hufters met een hekel aan opvliegende dames.

Darksiders III

Hollow
Natuurlijk heeft Fury andere wapens dan haar broers War en Death. In het begin heb je een metalen zweep, een boomerang-zeis en als secundair wapen een stel nunchuks (vechtstokken). Je secundaire wapen hangt samen met je ‘hollow’, je verschijningsvorm. Wat die hollow precies is, komt zeer waarschijnlijk in de tutorial voorbij. Ik kan er alleen over zeggen, dat je met de flame hollow dus nunchuks hebt. Dan heb je ook vlammen als haar. Met de force hollow hanteer je een hamer en heb je blauw haar. Er zijn nog twee andere hollows vrij te spelen, want er zijn twee plekken vrij in het menu. Iederer hollow heeft andere vaardigheden. Met de flame kun je heel hoog springen, spinnenwebben wegbranden en ook zwemmen. Jawel, je zwemt in vuur-gedaante. Dit is een bijzondere keuze  van Gunfire Games, want het is niet logisch. Ik heb dan ook heel lang in force-vorm geprobeerd te zwemmen, maar zonk slechts tot de bodem. De force-hamer geeft je weer de mogelijkheid om barricades uit de weg te ruimen.

Open wereld?
Zoals je gewend bent moet je een heel gebied uitkammen voordat je kunt doorgaan naar het volgende gebied. Anderzijds heeft Gunfire Games beloofd dat Darksiders III een openwereld-game is. De oplossing die zij hiervoor hebben gekozen is heel bijzonder. Het verhaal gaat steeds verder vanaf een bepaald punt. Je route naar dit punt was vroeger lineair, maar nu heb je heel veel zijpaden. Deze zijpaden zitten vol geheimen en loot. Het is dus een open wereld, in de zin dat je veel vrijheid hebt om rond te lopen. Helaas kun je niet overal heen.

Darksiders III

Voortgang
Telkens als je doodgaat kom je terug bij een arbitrair punt. Dit kan zijn bij de demonische handelaar Vulgrim of ergens anders. Hier liep ik tegen iets vervelends aan. Als je doodgaat, dan laat je alle zielen die je hebt verzameld op die plek achter. Bij terugkomst op aarde zijn alle monsters die je hebt verslagen weer terug. Je moet deze opnieuw verslaan en je terug knokken tot de plek waar je stierf. Daar zweven jouw zielen, die je weer bij je voorraad kunt voegen. Nu is de opzet is behoorlijk open en ik vocht steeds een behoorlijk groot gebied leeg om roemloos ten onder te gaan. Later vond ik een andere route en liep terstond tegen Vulgrim aan, waar mijn vooruitgang dus werd opgeslagen. Het bleek dat ik dankzij de openwereld-opzet twee gebieden aan het leeghakken was achter elkaar. Daar is Fury echt niet op gebouwd en zoals gezegd: ik kon haar niet echt sterker maken in deze versie. Dit systeem is tot daaraantoe, maar het werd echt vervelend bij de boss fight. Daar moest ik steeds hetzelfde gebied helemaal leeghakken, voordat ik tegen hoofdzonde Sloth kon vechten. Ik hoop oprecht dat Gunfire Games een savepoint activeert voor de boss fights, want dit was erg langdradig.

Darksiders III
Boss Fight

Loot
Je kunt overal spullen vinden om je wapens te pimpen en om jezelf tijdelijk iets sterker te maken. Zo zijn er strength shards en fortitude shards. Hier en daar loop je tegen healing shards aan. De verschillende shards kun je selecteren en activeren met je vierpuntsknop. Let wel: het activeren van een shard kost tijd. Je staat dan eventjes stil en bent dus kwetsbaar. Als je in een gevecht zit met meerdere tegenstanders, dan is het dus erg moeilijk om extra gezondheid tot je te nemen. Mocht je geraakt worden tijdens het begin van de animatie, dan wordt het proces onderbroken. Extra gezondheid tanken tijdens een gevecht is dus uitermate lastig.

Gezondheid
Je hebt zogenaamde Nephilim’s Respite bij je. Dat geeft je een groot deel van je gezondheid terug. Hierbij geldt natuurlijk dezelfde beperking als bij de ‘gewone shards’, dus het kost tijd om ze te gebruiken. Deze Nephilim’s Respite laden zich op met energie van verslagen vijanden. Er is alleen geen metertje in beeld om te kunnen zien hoever je bent met opladen. Het zijn tijdens grote gevechten vaak hachelijke momenten of je het wel gaat redden.

Darksiders III

Voorlopige mening
Toen ik begon met spelen had ik vaak het gevoel alsof ik Dark Souls aan het spelen was met het uiterlijk van Darksiders. Na een aantal uren had ik de combo’s wat beter door, maar het voortgangssysteem houdt je wel behoorlijk tegen. Ik hoop oprecht dat dit aangepast wordt. Ook is het nemen van gezondheid in een gevecht wel erg moeilijk. Darksiders III uitspelen op Hard wordt zo een behoorlijk grote uitdaging. Als je vijanden ook na een combo versuft zijn, zoals jij, dan scheelt dit al een hoop. Verder heb ik echt het Darksiders – gevoel, maar dan met meer zijpaden, meer moeten ontwijken en meer loot. Ik ben benieuwd welke visie Gunfire Games gaat toepassen om de laatste ruwe randjes weg te poetsen.

Darksiders III komt 27 november uit op pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One.