Warhammer 40K: Inquisitor - Martyr

Vorig jaar kreeg ik een voorproefje van de game met de lange naam: Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr. Voor mij was dit de beste game van Gamescom 2015. Dit jaar stond NeocoreGames er opnieuw en ik was benieuwd hoeveel ze waren opgeschoten.

NeocoreGames is uiteraard bekend van de Van Helsing-reeks (ARPG). Inquisitor (ja, ik kort de naam in voor de leesbaarheid) wordt ook een ARPG, maar dan in de sci-fiomgeving die we kennen van Games Workshop. Inquisitor is verrassend genoeg de eerste ARPG in Warhammer 40k.


Achtergrond van het universum
Hier is een poging om de complexe lore van Warhammer 40k samen te vatten in één alinea. Er kunnen wat schoonheidsfoutjes ingeslopen zijn. Alvast mijn excuses.

In het universum geschapen door Games Workshop is het Imperium of Man een gigantisch rijk dat al 10.000 jaar bestaat en zich uitstrekt over vele sterrenstelsels. Het Imperium of Man is opgericht door de Emperor. Na een burgeroorlog genaamd de Horus Heresy, die bol stond van verraad, heeft de Emperor zich in een soort van kunstmatige coma laten houden om zo de Goden van Chaos te bestrijden, de warp-besturing mogelijk te maken en praktisch het gehele Imperium in stand te houden. Door zijn onzelfzuchtige opoffering werd de mens, die Emperor was, verheven tot de status van God. In de eeuwen hierna wordt het Imperium nog steeds met instorten bedreigd door machten en krachten van binnenuit en van buitenaf. Om deze vijanden te bestrijden werd de geheime Orde van Inquisitors opgericht. Door de eeuwen heen vormden zich meerdere ordes van inquisitors, grote en kleine. Als je weleens van de Spaanse Inquisitie hebt gehoord, dan weet je meteen wat je in Inquisitor moet doen. Vermeende afvalligen, ongelovigen, verraders en andere vijanden moeten worden geneutraliseerd voor het welzijn van de mensheid. Een inquisiteur werkt niet voor zichzelf of zijn orde, maar voor het lot van ieder mens en dit uiteraard ter ere en glorie van de Emperor.

Warhammer 40k: Inquisitor - Martyr - Tranen

Bij de booth worden de bezoekers ontvangen met een flesje gevuld met de tranen van de afvalligen. De waarschuwing op de achterkant dat er ook zweet van ontwikkelaars in kan zitten, is een stuk geloofwaardiger.

Het verhaal
Je kunt in Inquisitor een klasse kiezen die je wilt spelen. Twee klassen staan nu reeds vast: de snelle Assassin en de bepantserde Crusader. Er komt een derde klasse, maar deze wordt pas later dit jaar gepresenteerd. Elke klasse heeft zijn eigen vaardigheden, gameplay en heeft een eigen verhaallijn. Er zijn ook klasse-onafhankelijke vaardigheden die je vrij kunt spelen. Het is een RPG, dus alle vaardigheden kun je sterker maken naarmate je meer ervaringspunten verzamelt. Je reist met je eigen schip op zoek naar aanwijzingen voor Grand Investigations, persoonlijke missies, corruptie en ‘verdachte elementen’. Door het volgen van het verhaal speel je steeds meer regio’s vrij. Je begint in een van de vele subsectoren van de Caligari-sector, waar je de verhaallijn kunt volgen en gewoon losse quests kunt doen. Iedere subsector heeft weer meerdere zonnestelsels. In de zonnestelsels worden er willekeurig planeten, manen en andere schepen gegenereerd waar je kunt landen.

Warhammer 40k: Inquisitor - Martyr - Kaart

Orde in de ordes
Zoals besproken in de ‘achtergrond’ zijn er meerdere ordes van inquisiteurs. In Inquisitor kun je voor een aantal ordes klusjes opknappen en zo in meer of mindere mate bevriend worden met een orde. Uiteindelijk kun je als je dat wilt zelfs toetreden tot deze ordes, maar dan moet je er dus een kiezen.
Je kunt onder andere kiezen uit Ordo Malleus, Ordo Xenos en Ordo Hereticus. Binnen de ordes kun je kiezen of je een conservatieve doctrine (Puritans) of een progressieve lijn (Radicals) volgt.

Seizoenen met keuzes
Iedere sector heeft zijn eigen verhaallijn en er komen steeds meer verhaallijnen bij. Hiervoor gebruikt NeocoreGames seizoenen, ‘seasons’. Ieder seizoen heeft zijn eigen thema, zoals de introductie van een nieuw ras of een nieuw conflict. Hier horen speciale missies en onderzoeken, ‘investigations’, bij. Als inquisiteur valt er veel te onderzoeken, want je wilt toch geen onschuldigen ter dood veroordelen? Als het seizoen is afgelopen komen er ‘milestone events’ waar de spelers een belangrijke keuze kunnen maken. Op basis van die keuze wordt het universum aangepast. Dit kan alleen op een sector slaan of op meerdere sectoren. Zo wil NeocoreGames een levend universum scheppen, waar niets statisch blijft. Als er dus een nieuw ras wordt geïntroduceerd, dan wordt deze een onderdeel van het spel. Dat ras blijft dan aanwezig en kan overal in het universum opduiken. Uiteindelijk komen alle bekende rassen van Warhammer 40k in Inquisitor voor.

Warhammer 40k: Inquisitor - Martyr - Gewoon chill

Breekbare omgeving
Inquisitor moet de volgende stap worden in het ARPG-genre. Je kan de complete omgeving vernietigen. Dit betekent dat als iemand dekking zoekt achter een muur, je de muur stukje bij beetje kapot kunt schieten. Misschien vind je het handiger om een raketwerper te gebruiken zodat de muur in één keer de lucht in vliegt. Maar wellicht ben je een bijdehandje en schiet je een betonnen pilaar naast de muur stuk, zodat deze op je vijand valt. Het biedt een heel scala aan extra tactische mogelijkheden. Natuurlijk kunnen je vijanden ook op slinkse wijze gebruik maken van de omgeving.

Breekbare vijanden
Je vecht tegen groepen vijanden die worden aangestuurd door een leider. Het is verstandig om de leider als eerste uit te schakelen, zodat de groep als los zand uit elkaar valt. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk ook scherpschutters en commando’s. Deze types zijn er in bijna iedere soort van vijanden en een tactisch brein is dus erg handig.


Je kan de lichaamsdelen van je vijanden af schieten. Als je gericht op de linkerarm blijft vuren, dan gaat deze vanzelf een keer kapot. Dat geeft je vijand alweer een onderdeel minder om je pijn te doen. In de presentatie werd in een ruimteschip een Hellbrute stevig aangepakt. Elke baas in Inquisitor heeft een eigen specialiteit. De Hellbrute kan een snelle uitbraak doen en is gevaarlijk met zijn machinegeweer en vlammenwerper. Natuurlijk was de arme ziel kansloos tegenover een crusader-inquisiteur en het was een mooie gelegenheid om een ‘finishing move’ te demonstreren. Inquisitor heeft ook ‘fatalities’ en ‘executions’, maar het werd mij niet duidelijk wat het verschil is tussen deze animaties.

Willekeurige missies
Er komen geen verschillende moeilijkheidsgraden, maar gebieden met grotere uitdagingen. Je kunt dan zelf besluiten of en wanneer je hier ingaat. Iedere missie speelt zich af op een willekeurig gegenereerde map. Er zijn verschillende omgevingen, zoals steden, ruimteschepen, fabrieken en verschillende planeetoppervlakken. De presentatie liet een aantal omgevingen zien op planeten om te tonen hoe het willekeurig genereren werkt. We zien een landschap met planten en vreemde palmbomen. Een ander landschap toont een woestijnlandschap vol mijngebouwen en -apparatuur. De verschillende elementen van ieder landschap, of het nu een stad of een woestijn is, worden willekeurig samengesteld waardoor je steeds weer een nieuwe omgeving hebt. De missies zelf worden ook willekeurig gegenereerd. Er zijn 50 verschillende soorten missiedoelen, wat genoeg variatie biedt. Alleen de verhaalmissies staan vast en deze kun je alleen zelf starten. Alle andere missies kun je met maximaal drie anderen spelen.