Mortal Kombat X
Finish Him! staat er groot in beeld en het publiek maakt zich weer op voor een nieuw bloedbad. De Mortal Kombat X-demo stelt daarin niet teleur.
Ed Boon ziet er opgelucht uit, eindelijk mag de deksel van het nieuwe project. Mortal Kombat is terug. In plaats van simpelweg voort te borduren op het succes van deeltje 9 en het verhaal verder te laten gaan met wat nieuwe skins heeft het team besloten het geheel anders te doen. Nou ja, geheel anders natuurlijk niet, Mortal Kombat zonder fatalities is als Bassie zonder Adriaan of een FOK!er zonder zolderkamer.
Allereerst is er de nieuwe engine. Grafisch is dit de mooiste fighter die ik ooit gezien heb. De animeachtige fighters uit Japan verbleken als je ze naast Mortal Kombat X zet. Dit is next-genwaardig en hiermee leggen de ontwikkelaars de lat voor andere fighters meteen een stuk hoger. Vloeiende vechtanimaties, schitterende omgevingen met soms dynamische objecten die je ook in je voordeel kunt gebruiken en natuurlijk de details van alle vechtersbazen.
Het spel speelt zich 25 jaar na Mortal Kombat 9 af, dus de ontwerpers mochten losgaan met nieuwe personages. We gaan vast nog een hoop bekende vechters zien, maar in de demo die we voorgeschoteld kregen, zijn er twee bekende personages: Scorpion en Sub-Zero. De overige vier zijn geheel nieuw. D'Vorah is een insectachtige vrouw, inclusief spinnenpoten en snelle vleugelslag en een wespentaille. Kotal Kahn is duidelijk familie van Shao Kahn. Cassie Cage is ook familie: van Johnny Cage en Sonja Blade. Insert shocking moment. De laatste nieuwe vechter zijn er twee: Ferra/Tor. Een klein meisje op de schouders van een enorme bruut. Zij springt van zijn schouders af, hakt met haar messen in op de tegenstander en hij doet vooral bruut veel krachtige grabmoves.
In het selectiescherm zien we meteen een vernieuwing: je kunt een moveset kiezen. Alle personages hebben drie opties. Ferra/Torr heeft bijvoorbeeld een moveset waarbij zij aan de kant gaat staan om hem aan te moedigen. Torr krijgt meer grabmoves in deze moveset. Een bizardere set is de keuze om Ferra haar messen in Torr te laten boren. Hierdoor wordt hij enraged en doen al zijn bewegingen meer pijn, ten koste van je eigen levensmeter. D'vorah commandeert insecten met een 'Brood mother'-set, terwijl je ook kunt kiezen om haar giftig te maken. Het gif druipt letterlijk van haar af. Aanvallen zijn dan ook meer bedoeld om de levensmeter langzaam leeg te laten lopen door je tegenstander tijdelijk te vergiftigen.
Sub-Zero heeft een meer defensieve set, waarmee hij meer mogelijkheden heeft zich te beschermen met ijs. Of ben je meer van de aanvallen, dan kun je een set kiezen waarmee ijshamers en meer projectielen gevormd worden om je tegenstander heel veel pijn te doen. Scorpion daarentegen is juist weer aan het spelen met vuur in zijn Hellfire modus. Hij staat letterlijk in vuur en vlam en gooit projectielen. Zijn tweede vorm levert hulp vanuit hel op, met wezens die je van allerlei kanten vast kunnen klampen zodat Scorpion de tijd heeft een aanval voor te bereiden. Zijn laatste moveset, Ninjitsu, geeft hem twee zwaarden om mee te gaan slicen.
Interessante keuzes die je als speler moet maken aan het begin van een match en het levert weer veel meer te leren en gameplay op, voor spelers en tegenstanders. De omgeving helpt ook mee of tegen. In een van de arena's spelen we op een pier, waar af en toe een lijk door de golven wordt opgeworpen. Die kun je pakken en naar je tegenstander smijten. In een andere arena ligt er een ijspegel in het besneeuwde bos. Deze raap je op en spies je door je vijand. Maar ook het mijden van aanvallen is mogelijk: in datzelfde bos kun je gebruik maken van takken om een aanval te ontwijken of je juist beter te positioneren voor een aanval vanuit de lucht.
De aanvallen zien er dit keer veel soepeler uit, en de makers hebben het blokmechanisme dat in Mortal Kombat 9 is geintroduceerd behouden. Niets geen aparte knop om te blokken dus. De X-ray moves zijn terug en dit keer iets sneller dan voorheen, al is er nog wel een animatie te zien. Die is natuurlijk gruwelijk, grafisch maar ook qua krakende botten. De meter om dit allemaal op te bouwen is gebleven, de makers vonden deze goed werken. Er zijn kleine tweaks ingebouwd, maar welke dat zijn is nog niet bekend.
En dan de fatalities. Als je dacht dat ze nu toch wel alles hebben gedaan: oh nee, zeker niet. Scorpion vuurt een vuurbal dwars door de buik zijn tegenstander, snijdt het voorgezicht af en het pulpje dat nog overblijft valt op de grond terwijl zijn hersenen eruit glijden. De "auw", "oeeeeeh", "OMG" en meer kreten klinken door de zaal en eigenlijk wil iedereen ze allemaal even zien. Gelukkig zijn er nog enkele om met afschuw en verwondering te bekijken.
Bijvoorbeeld: Torr grijpt de tegenstander vast, Ferra begint erop in te hakken met haar messen en springt eroverheen terwijl ze de messen in de rug van de tegenstander vastzet en naar beneden laat glijden. Torr maakt het af door het slachtoffer door midden te scheuren. D'vorah laat dan weer met haar insectenzwerm niets meer over van de verliezende partij. En zo heeft elk personage enkele fatalities, de een nog bruter dan de ander.
Op de vraag of Mortal Kombat X weer de aloude babalities, zoals in Mortal Kombat 9, of zelfs animalities of friendships gaat krijgen, kon Ed nog geen antwoord geven. De next-gen toasty zit er 'nog' niet in, maar hij sluit het niet uit, want ja, ook de toasty hoort bij Mortal Kombat. Er komen nieuwe online modi om te spelen, waarvan één in het bijzonder Ed Boon enthousiast maakt, maar een PR-mannetje kijkt hem boos aan voordat hij verder vertelt. Marketing, zucht.
Mortal Kombat X ziet er heel vet uit. Kamervragen gaan er gesteld worden en we verwachten niets minder van een titel als Mortal Kombat. In hoeveel landen er een aangepaste versie gaat komen is nog even afwachten. Vanaf volgend jaar is Mortal Kombat X te spelen op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc.