Nintendo 3DS-launchgames

Super Street Fighter IV 3D Edition

Eén van de opmerkelijkste titels bij de lancering is toch wel Super Street Fighter IV 3D Edition. Een fighter op een handheld, gaat dat wel?

Opvallend is het feit dat Capcom de veel content van Super Street Fighter IV naar de 3DS hebben kunnen porten. Dudley, Hakan, Cody en Yuri en alle andere nieuwe vechters zitten in de game, met alle bewegingen en alle bijbehorende ultra's. Ook de challenges en trainingsmode zijn er weer. Het enige dat negatief opvalt zijn de achtergronden, deze zijn aangepast om de handheld te ontlasten. Het is namelijk niet zo geanimeerd als de achtergronden van de grotere broers op de consoles. Nu is dit een klein minpunt, want tijdens het vechten hoor je niet op de achtergrond te letten.

Super Street Fighter IV 3D EditionSuper Street Fighter IV 3D Edition

De besturing is een stuk belangrijker voor elke serieuze fighter-fan en dat zit op zich wel goed. Toegegeven, het is zeker niet zo precies als een goede arcadestick of een gamepad dat gebouwd is voor fightergames, maar het kan er zeker mee door. De analoge stick werkt wel veel beter dan de vierpuntdruktoets, want die laatste reageert niet zo strak als de analoog. Ryu's Hadoken-vuurbal heeft nog steeds een kwart cirkeltje en een punch-knop nodig, maar met de analoog kwamen die vuurballen een stuk makkelijker uit je duim.

De knoppen zelf hebben twee instellingen: 'lite' of 'pro'. Zet je het op 'pro', dan moet je alle bewegingen zelf maken, zoals op de console. Bij 'lite' komen er vier vlakken op je touch-screen te staan, die je naar eigen smaak mag instellen. Elk vak staat voor één beweging, dat kan een super, een ultra of elk andere beweging zijn. De meeste fans vinden dat een cheat-optie, maar Zangiefs Ultra wordt zo veel makkelijker: twee cirkels snel achter elkaar. Er zullen een hoop mensen zijn die hierdoor hem vaker zullen kiezen. Voor de puristen: je kunt er voor kiezen dit uit te zetten en ook alleen te vechten tegen mensen die deze optie niet gebruiken. Dat maakt het spel weer eerlijker.

Super Street Fighter IV 3D EditionSuper Street Fighter IV 3D Edition

Het grote nadeel komt als je echt beter wilt gaan spelen: om slagen te linken aan elkaar, zodat ze als combo tellen, wordt lastig als je een schouderknop moet gebruiken. Dat komt omdat je normaal gewend bent snel op de knoppen van een aracadestick te p-linken, een techniek die als je verder online wil komen gewoonweg nodig is. Het zal even wennen zijn om die techniek ook op de schouderknoppen van de 3DS toe te passen. Nu kun je de functies van de knoppen wel zelf bepalen, maar er zijn maar vier toetsen, terwijl er zes slag- en trapknoppen in totaal zijn. Dus je zult iets met die schouderknoppen moeten doen.

De optie om het gevecht in dynamic view te spelen is iets waardoor deze versie voor de 3DS echt anders is dan de grote broers. De camera wordt achter je vechter geplaatst, waardoor het gezichtsveld geen 2D meer is, maar je vecht in 3D, maar dan zonder zijstappen te kunnen maken. Dus het is nog steeds in één denkbeeldige lijn tegen elkaar vechten, maar in een 3D viewpoint. Vooral bij de grabbers, de vechters die de tegenstander vaak willen vastpakken is dat echt erg wennen, je mist nogal eens. Zangief- en T. Hawk-spelers zullen deze modus zeker in het begin vervloeken. Het gevoel van diepte moet bij deze spelers duidelijk even 'inslijten'.

Super Street Fighter IV 3D EditionSuper Street Fighter IV 3D Edition

Capcom heeft gezegd veel werk te gaan maken van de online functies van de Nintendo 3DS. Daar gaat Super Street Fighter IV 3D Edition dan ook helemaal in los. Het spel is geheel online op het internet te spelen, dus niet alleen lokaal met twee 3DS'en. Er zijn friendcodes, dus je vrienden zoeken online wordt een eitje. Het ziet er dus naar uit dat Nintendo met de 3DS eindelijk goede support voor online games gaat leveren en dit spel zal een van de eerste zijn om te laten zien dat het inderdaad zo is. Je kunt ook inloggen op een live-channel om gevechten als toeschouwer te gaan bekijken.

Streetpass is een andere feature: als je de 3DS dichtklapt zul je een ander spel spelen, zonder zelf er heel veel mee bezig te zijn. Je krijgt een virtuele figurine, een beeldje van een vechter. Deze heeft de attributen kracht, snelheid en verdediging. Je krijgt driehonderd punten te verdelen over deze attributen. Nu kun je natuurlijk elk attribuut honderd punten geven, maar je kunt dus ook specialiseren. Je kunt een team van vijf beeldjes samenstellen. Eenmaal ingesteld ben je klaar voor offline gevechten, kom je iemand met een 3DS tegen die ook een team van figurines heeft ingesteld, dan zullen ze automatisch een gevecht houden. De winnaar krijgt figurine points om uit te geven. Je kunt nieuwe beeldjes van dezelfde vechter sparen, of juist proberen alle beeldjes van alle vechters te verzamelen.

Al met al kun je als fighter-fan geen miskoop doen. Dit is de mobiele Street Fighter-versie die je moet hebben bij launch. Erg indrukwekkend wat Capcom uit de Nintendo 3DS kan halen, waarbij ze ook nog risico's hebben genomen met uitprobeersels als de figurine-optie in Streetpass en het 3D-standpunt tijdens het vechten.