Metroid: Other M

Metroid: Other M header

Samus Aran is ondanks de vele Metroid-spellen nog vrij onbekend als personage. Wie is ze, waar komt ze vandaan, wat zijn haar drijfveren? Team Ninja, het ontwikkelteam, en Nintendo zullen ons binnenkort meer laten weten over Samus in Metroid: Other M.

Het spel speelt zich af tussen Super Metroid (SNES) en Metroid Fusion (GameBoy). Samus heeft Mother Brain verslagen, door de hulp van een baby Metroid, en verlaat de planeet Zebes, thuisplaneet van de ruimtepiraten. Ze krijgt een noodoproep van een schip dat eigenlijk al tijden verlaten rondzweeft in de ruimte. Omdat het spel anders snel afgelopen zou zijn, gaat Samus er op af. Ze ziet dat er ook al een ander klein ruimteschip op de plek aanwezig is. Het is van het oude team waar ze ooit in haar verleden bij hoorde, en ze wordt niet echt aardig ontvangen. Ze mag mee, maar als buitenstaander en mag niet weten wat er aan de hand is. Dat wordt snel anders als ze het team meehelpt bij het verslaan van een sterk monster. Het team splitst zich op om het gevaar op het schip te onderzoeken en vanaf hier is Samus weer de heldin, die het in haar eentje mag gaan opknappen.

We zijn het eigenlijk niet gewend van Nintendo, maar de intro is lang, erg lang. Zo'n tien minuten volg je het verhaal, in overigens prachtige videobeelden, voordat je bij de tutorial aan komt. In deze tutorial leer je de basisbewegingen, zoals schieten, je wapen opladen, wegduiken van projectielen, en andere vechttechnieken. Niets leuker dan op je vijand gaan staan, je wapen tegen het hoofd te richten en hem volledig naar de piratenhemel (of is het hel?) te sturen. Natuurlijk is er geen bloed, of zijn er andere sporen van geweld. Het blijft wel Nintendo, dus verwacht geen acties als in God of War, waar je af en toe de ledematen in het rond ziet vliegen.

Metroid: Other MMetroid: Other M

Deze tutorial speelt zich in third person af, waar je dus Samus van voor naar achteren en van links naar rechts kunt sturen. Het gaat allemaal soepel, je gebruikt de controller horizontaal, dus vierpuntdruktoets voor de richtingen, 1 en 2 om te schieten of te springen.
Na de tutorial mag je echt aan de bak, en merk je het briljante controlesysteem pas echt goed op. Wijs met de Wiimote naar het scherm en je gaat naadloos over in first person. Hierin kijk je dus door de ogen van Samus en kun je met de Wii Mote mikken op de vijanden. Het wapen richt automatisch op de dichtstbijzijnde vijand in je zicht, dus mensen die bang zijn alles te missen hoeven niets te vrezen.
In deze modus kun je ook jezelf weer genezen door op te laden, na een tijdje gaat je energiebalk dan naar 100%. In de tussentijd ben je wel kwetsbaar, dus dit doe je alleen op momenten dat het rustig is. Word je toch gestoord, dan breek je de procedure af en reken je eerst af met de vijanden.

Om met de vijanden af te rekenen zullen er genoeg wapens zijn. De basis blijft gelijk: haar standaardwapen is onafscheidelijk, kleine energiekogels worden afgevuurd, maar het kan zich opladen om een extra sterk schot af te leveren. Samus kan in een bal veranderen om zo door nauwe doorgangen te kunnen komen of bommen te leggen. Later komt daar de raketwerper zeker nog bij, overige wapens waren helaas nog niet toegankelijk in de demoversie.

Metroid: Other MMetroid: Other M

 

Grafisch stelt het spel niet teleur, kleurrijke wildgroei, prachtige lasereffecten van wapens en vooral de snelheid waarmee Samus zichzelf kan voortbewegen. Bij de laatste spellen voelde Samus vaak log aan, maar in dit spel is het helemaal anders. De invloed van de Japanse ontwikkelaar, bekend van onder andere Ninja Gaiden, is duidelijk merkbaar. De omgeving kun je voorbijrazen, als je daar zin in hebt. Natuurlijk lukt dat niet bij sterke vijanden, maar met het kanonnenvoer kun je rennen en schieten tegelijk, en grafisch geeft dat ook zeer terecht een kick.

We moeten nog even wachten voordat we echt aan de gang kunnen met het volledige spel, in Nederland zal Metroid: Other M pas 3 september uitkomen. Voor de fans van Samus Aran zal het geen moeilijke beslissing worden, gewoon halen. Voor de nieuwe spelers zal alleen het verhaal soms onduidelijk zijn, omdat er sommige achtergronden al bekend worden geacht. Des te meer reden om nu nog even snel Metroid 1 en Super Metroid uit de Nintendo Shop op de Wii te halen, dan ben je weer helemaal bij.