Voetbalfans en concertgangers opnieuw in de kou: Voor Beter OV woest op de NS

Op 1 oktober speelt Ajax in de Johan Cruijf Arena (55.000 bezoekers) en vindt er ook een concert plaats in Ziggo Dome (15.000). Tegelijkertijd is slechts 1 spoor tussen Amsterdam en Utrecht beschikbaar vanwege werkzaamheden. Hierdoor is er geen treincapaciteit beschikbaar voor de bezoekers. Daarom heeft NS moeten besluiten om van 16.00 uur tot het einde van de dag geen treinen te laten stoppen op station Amsterdam Bijlmer ArenA. NS neemt de maatregel volgens een woordvoerder met pijn in het hart om te voorkomen dat er zeer onveilige situaties ontstaan. NS is inmiddels met de partners in het ArenA-gebied in gesprek om te kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

De woordvoerder: "Vanwege de werkzaamheden kan NS 2 in plaats van 8 treinen per uur/richting op het traject Utrecht-Amsterdam Bijlmer ArenA-Amsterdam Zuid-Schiphol Airport. Binnen een paar uur tijd op de late avond willen circa tienduizend reizigers met de trein terug naar huis. Daar is vanwege het beperkte treinverkeer en het late tijdstip geen capaciteit voor en dan zouden we niet kunnen garanderen dat we iedereen nog thuis kunnen brengen. Zonder ingrijpen leidt dit tot zeer onveilige situaties voor onze reizigers en collega’s in de treinen en op de stations.

Daarom heeft NS moeten besluiten om van 16.00 uur tot einde dag geen treinen te stoppen op station Amsterdam Bijlmer-ArenA. Dit geldt ook voor treinen van en naar Utrecht op de stations Amsterdam Zuid en Duivendrecht. Als mobiliteitsbedrijf willen wij het liefst iedereen met de trein naar hun bestemming brengen, maar dat moet wel veilig kunnen."

Alternatief reisadvies
Hij vervolgt: "We hebben met de organisaties van de Johan Cruijff ArenA, Ziggo Dome, Gemeente Amsterdam, GVB en Politie een aangepast reisadvies afgestemd. Bezoekers wordt geadviseerd hun reis vooraf te boeken met andere vervoermogelijkheden dan de trein. GVB rijdt de normale metrodienstregeling en vergroot de capaciteit. Advies aan metroreizigers om zowel voor als na de evenementen de reisplanner te raadplegen. Advies aan reizigers die met de auto komen om zoveel mogelijk samen te reizen. Naast parkeergelegenheid rondom de Johan Cruijff ArenA, kan men ook terecht bij RAI, Zeeburg of Olympisch stadion en vandaar de metro nemen naar het ArenA-gebied. Bezoekers kunnen voor uitgebreider advies tevens de sites van de organisatoren en evenementlocaties raadplegen. Overige reizigers raden we aan de reisplanner te checken. De reisplanner is vanaf woensdagmiddag up-to-date.

Afstemming partijen
En tot slot: "We zien het afgelopen jaar een sterke toename van grootschalige activiteiten in het ArenA-gebied. Hier komen steeds meer bezoekers naartoe, waarvan een steeds groter deel met de trein. Als duurzaam mobiliteitsbedrijf juichen wij dit toe. Een veilig verloop hiervan is wel een belangrijke randvoorwaarde. We zijn met de partners in het ArenA-gebied in gesprek. De afstemming over de programmering in het gebied, de aankomst- en vertrektijden van bezoekers en mogelijke werkzaamheden aan het spoor of in de stationsomgeving zijn voor NS onderwerp van gesprek."

Maatschappij Voor Beter OV woest
Maatschappij Voor Beter OV merkt op dat het lang niet ieder weekend zo druk is rond Amsterdam ArenA: de helft van de weekends speelt Ajax een uitwedstrijd. Dat scheelt wel 55.000 stadionbezoekers. De vraag is, in hoeverre ProRail en KNVB de werkzaamheden en het speelschema beter kunnen afstemmen, aldus de reizigersorganisatie.

Voor Beter OV-voorzitter Rikus Spithorst: “Maar dat is nog geen vrijbrief voor de NS om achteloos het probleem bij de Amsterdamse vervoerder GVB over de schutting te flikkeren. De NS heeft immers in de concessie verankerde bedienplicht voor alle stations, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Die plicht wordt nu opnieuw niet nagekomen. En het ook sluiten van de stations Zuid en Duivendrecht voor reizigers naar Utrecht (en verder) gaat veel te ver omdat daardoor alle reizigers worden gedupeerd, en niet alleen bezoekers van het Arena-gebied. Maar zulke problemen zal een monopolist als de NS worst wezen.”