Meer accu's in brand: 'woonkamer geen goede plek om elektrische fiets op te laden'
Het aantal branden dat veroorzaakt wordt door accu's is gestegen. De brandweer hoopt dat meer mensen maatregelen nemen om dit soort branden te voorkomen.
De afgelopen drie jaar vonden er alleen al in Amsterdam 85 branden plaats waarbij accu's een rol speelden. Het afgelopen halfjaar ging het om veertien branden, terwijl het er het halfjaar daarvoor nog tien waren.
"We maken ons zeker zorgen", zegt Ron Hendriks, Officier van Dienst bij de brandweer. "We zien het aantal branden hieraan gerelateerd toenemen. Het gebruik van accu's zien we toenemen. Maar uiteindelijk zien we nog geen verandering in gedrag."
Elektrische apparaten worden bijvoorbeeld opgeladen met goedkope kabels of op kleding of kussens gelegd, waardoor ze hun warmte niet voldoende kwijt kunnen. Ook de woonkamer is volgens de brandweer geen goede plek voor een elektrische accu van een step of fiets, omdat dit soort branden snel ontstaan en je dan halsoverkop moet vluchten.
Maar waar leg je je accu dan wel neer, als je klein woont en geen tuin hebt? Hendriks: "Dat is is een hele goede. Dat ligt er natuurlijk aan wat je accu is. Vaak zien we dat het in een gangetje wordt opgeladen. En dat is ook een risico omdat het de vluchtweg is. Wil je je accu met dit soort mogelijke effecten gaan opladen?"
Een berging zou in dit geval bijvoorbeeld een optie kunnen zijn. Maar de brandweer raadt wel aan om daar dan ook een rookmelder op te hangen, net als in andere ruimtes waar een accu opgeladen wordt.
Het ophangen van een rookmelder is sowieso vanaf 1 juli op iedere woonetage verplicht.
(Ja ik snap je kan ze bij sommige eruit halen, maar dan nog.. leg dat ding gewoon in je schuur aan de stekker)
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Mensen met een woning van 50m2 of minder hebben niet de keuze om de accu buitenshuis op te laden en op te slaan.
Of gewoon helemaal geen elektrische fietsen, geen accubrand, geen energieverbruik, en gezondere fietsers.
Dat schreef ik toch ook?
Maar verder gewoon in je schuur leggen, als ze zo ver gaan je tuin en schuur in te gaan, maakt het toch allemaal geen bal uit, of is de woonkamer opeens verboden terrein voor de dief?
Lekkere tips trouwens wel van de Brandweer. Hier moeten ze allemaal de gang uit.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
In Amsterdam heeft het merendeel van de woningen allang geen schuur meer, laat staan een balkon.
Haal mn accu uit de fiets en laad deze op in de woonkamer als we er zijn. Lopen we uit de ruimte, dan stekker eruit.
Schuur heeft stroom maar daar heb je geen toezicht. En om nou de hele tijd op mn camera te kijken....
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Toen ik me nog op een fiets met 0.0% ondersteuning een ongeluk moest trappen bij elk zuchtje wind of heuveltje stond dat ding te roesten in de schuur en pakte ik standaard de auto.
Accu's worden norm vandaag de dag, misschien en soort brand kluis verplichting?
K bedoel en soort brandvrij kast waar de accu gewoon kan ontbranden zonder verdere schade. De rook is wel een dingetje rook natuurlijk, maar beetje luchten en klaar.. toch?
[ Bericht gewijzigd door copyer op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:55 ]
Een oud barrel laat je gewoon buiten staan maar een elektrische fiets is gewoon duur, plus je moet hem toch opladen ergens.
Een berging van een appartementencomplex heeft overigens meestal geen stroompunt, om geklus, gebeun en groene vingers te ontmoedigen.
Slaat werkelijk nergens op er is veilig spul, en maar die troep op de markt brengen, geld ook voor die eyephone van je.
Er zijn simpelweg geen grotere woningen.
Moet hier haspel met snoer naar fietsenhok uitrollen, en dan krijg ik de keukendeur en het fietsenhok deur niet meer dicht (die kunnen dan dus ook niet op slot).
Geluk bij een ongeluk ben ik (50-plusser) nog niet aan een elektrische fiets toe, vind het wel fijn om zelf te trappen.
Lach me ook kapot als ik schooljeugd op een elektrische fiets zie rijden, man man man.
Kan me winter in jaren 80 nog herinneren, tussen 15 en 20 graden vorst met ferme wind (gevoelstempraturen rond de min 30), half uurtje fietsen om op school te komen.
[ Bericht gewijzigd door Jee-Pee op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:10 ]
Ik haal hem in die periodes er echt af en leg hem koel neer in de woonkamer.
Zelfde met lopen trouwens, ik wandel met gemak 25km, maar als ik ga hardlopen mag ik blij zijn als ik 2 km red.
Maar goed, ik fiets niet in de winter en dan haal ik de accu er gewoon af en leg hem binnen (zonder hem op te laden dan)
Hebben niet eens CE goedkeuring .
Je ziet het ook met de zooi van de action .
Word gewoon hier verkocht en dan vreemd vinden dat de boel in de fik gaat .
Mensen ook die met hun zelfgemaakte lifepo4 accu
Onderdelen bestellen bij China en zelf in elkaar zetten.
En dan vreemd vinden dat ik alles van victron bezit waar je wel duur voor betaalt maar zeker is dat het goed werkt.
Zeker nu veel mensen hun bootje (zeilboot ) met zelf gemaakt electrische motor met lifepo4 accu.
Ik tik een ander fenomeen aan wat hand in hand gaat met de reden die jij beschrijft.
Een goed fiets waar je goed op zit met de juiste versnelling en weten hoe je dat moet gebruiken.
Trap je gewoon rustige en kan je kilometers afleggen.
Ja fietsen moet je leren en trainen voor optimaal gebruik
Zo'n accu is ook duur. Dus is er een hele horde prutsters actief die zeggen dit te kunnen repareren. Dat 'repareren' bestaat er vaak uit dat de originele beveiliging wordt vervangen door een goedkope versie die veel minder goed beveiligd is.
Het gros van de accu branden komt doordat er aan geprutst is.
MCB radio 747KHz Middengolf
Nooit het probleem van ingezien. Dit bericht gaat dat ook niet veranderen.
Of valschade hebben opgelopen.
OV is echt niet overal een reeele optie, de bekende laatste paar kilometers zijn vaak... sub optimaal. Plus OV is ook stervensduur.
Elektrische fiets is ideaal voor forenzen 10 -25 kilometer net buiten de grotere steden.
Een fietsaccu beveiliging bevat een soort logboek over de conditie van de cellen. Als een der cellen een te lage spanning geeft, is dat reden de hele accu uit te schakelen.
Als van een der cellen blijkt dat de capaciteit te ver omlaag gaat, wordt heel de accu uitgeschakeld.
Als de spanning tegen de data van het logboek in ineens weer voldoende is, blijft de accu uitgeschakeld. Idem met de capaciteit.
De beveiliging is niet te resetten. Tevens verkopen de accu fabrikanten van de fietsaccu deze niet los.
En tegenwoordig is het ook gangbaar dat de accu en de fiets een id heeft die overeen moet komen, van zowel de fiets als de accu uit. Dit om diefstal van dure accu tegen te gaan. Want zet je er een andere accu in, dan moet deze eerst middels software die alleen de dealer heeft worden aangemeld.
En ook in dat circuit zijn diefjes altijd op zoek naar een manier om de boel illegaal aan de gang te krijgen. Want een fiets en of accu die niks doet, verkoopt niet zo goed. Computer van de fietsenmaker heeft o.a. verbinding met een database waarin gestolen fietsen en accu's staan. Dus daar gaan de diefjes niet heen.
Uiteraard kan een dealer bedenken dat stiekem toch doen ook geld oplevert. Maar dat staat de software van de fabrikant meestal niet toe om een accu en of fiets die als gejat geflagd is aan te melden.
MCB radio 747KHz Middengolf
De electrische die ik nu heb is wel de juiste maat (10 versnellingen en Bosch middenmotor)
Dus wellicht niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Ik vermoed dat de toename van fietsaccu brandjes vooral de eerdere generaties accu's betreft waar vaak nog wel aan geprutst kon worden om de beveiliging te omzeilen.
MCB radio 747KHz Middengolf
Is echt weer een "oplossing" voor een "probleem" dat niet bestaat. Idioterie allemaal.
Nooit problemen mee gehad.
De kleine 12volt brommer accu met gel gevuld.
Makkelijk vervangen maar door slijtage gevaarlijk wegens gasdruk op ouwe door ouderdom.
Lees de vloeistof raakt op .
Met mijn kapotte rug .
Toch in beweging en toch fietsen.
Tieners en pubers op zo ding dat slaat nergens .
Ze zijn jong en gezond .
En juist fietsen is gezond voor iedereen zeker voor die leeftijds groep.
[ Bericht gewijzigd door NoWayInHell op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:17 ]
en/of veel schuurtjes hebben geen stopcontact voor opladen.
en vaak zitten ze met een VVE of huren, dan kan je een stopcontact al helemaal vergeten en zul je die illegaal moeten aanbrengen waardoor je verzekeringsproblemen kunt krijgen als het fout gaat.
Ik heb zelf een koophuis zonder VVE en heb de elektriciteit ook moeten aanpassen.
In appartementen/schuurtjes is het doorgaans normaal dat er geen stopcontacten aanwezig zijn omdat het een vluchtroute is, wordt bewust voor gekozen om niet aan te brengen.
[ Bericht gewijzigd door mrevil1337 op woensdag 29 juni 2022 @ 12:02 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken