Terugblik op de poldercrash, tien jaar geleden

Het is exact tien jaar geleden dat een Boeing 737-800 van Turkish Airlines om 10.26 uur neerstortte in een akker in de Haarlemmermeer, vlak voor de Polderbaan van Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven en 120 mensen raakten gewond. NH Nieuws blikt met vier personen terug op de vliegramp die bekend werd als de poldercrash. zo schrijft AT5.

Op woensdagmorgen 25 februari 2009 naderde vlucht TK1951 van Turkish Airlines de Polderbaan van Schiphol. Het toestel, met 135 inzittenden, vertrok om half negen lokale tijd uit Istanbul. Aan het einde van de vlucht, op slechts anderhalve kilometer van de Polderbaan, ging het mis.

Het toestel vloog op de automatische piloot. Het systeem was gekoppeld aan een kapotte radiohoogtemeter, waardoor het vliegtuig veronderstelde dat het al boven de baan hing en automatisch gas terug nam. De piloten grepen in, maar konden niet voorkomen dat het toestel dezelfde handeling opnieuw uitvoerde. De Boeing overtrekt - het vliegtuig heeft te weinig snelheid om weer te stijgen - en stortte neer in een akker in Zwanenburg.

Bij de crash kwamen vijf passagiers en vier bemanningsleden om te het leven, onder wie de drie piloten in de cockpit. 120 inzittenden raken gewond. Tien jaar na de poldercrash spreekt NH Nieuws met vier mannen die er toen bij waren. Inzittende Fred Gimpel uit Purmerend overleefde samen met zijn vrouw Gerarda de crash. De Boeing kwam terecht in het land van Boer Maurits Rip die te hulp schoot en met zijn trekker gewonden en dodelijke slachtoffers vervoerde. Tien jaar later maakt die bewuste dag nog steeds een groot deel uit van zijn leven. 'Dat beeld vergeet ik nooit meer.'

Kelly Otte, zelf ook piloot op de Boeing 737, was destijds inspecteurvlieger bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (tegenwoordig Inspectie Leefomgeving en Transport). Hij ging naar de rampplek toe om assistentie te verlenen en vertelt welke lessen er door deze crash zijn getrokken.