NS stelt prijsverhoging Intercity direct uit

Sinds 9 december rijdt er elke uur een extra – vijfde – trein over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook worden de Intercity direct-treinen verlengd. Zo wil NS de kans op een zitplaats en het comfort vergroten. Software-problemen zorgden afgelopen maanden regelmatig voor haperingen in de treindienst. Nieuwe software moet deze hinder nu weer verkleinen.

Ondanks de hinder komt in 2018 gemiddeld 82,9% van de reizigers op de hogesnelheidslijn op tijd. NS voldoet hiermee wel aan de afspraken met het ministerie van I&W. NS had aangekondigd om de toeslag voor de Intercity direct per 1 januari 2019 te verhogen van €2,40 naar €2,60 euro. Omdat de verbeteringen voor de reizigers in de komende maanden zichtbaar moeten worden, zal NS de geplande verhoging van de Intercity direct-toeslag pas per 1 juli 2019 doorvoeren in plaats van 1 januari aanstaande.

Naast de uitgestelde prijsverhoging, blijft in 2019 ook de tijdelijke dalkorting op de Intercity direct bestaan. Hiermee wil NS reizigers motiveren om buiten de drukke hyperspits te reizen.

Verdere verbeteringen

Vanaf 2021 start NS met de inzet van de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op deze lijn. Om de prestaties verder te verbeteren. Daarnaast zijn verbeteringen in de complexe infrastructuur van de hogesnelheidslijn noodzakelijk, zo bleek eerder al uit onderzoek. Dit gaat onder meer om aanpassingen in het beveiligingssysteem en de spanningssluizen.

Een Intercity direct op Rotterdam Centraal Station (Foto: FOK!)
Een Intercity direct op Rotterdam Centraal Station (Foto: FOK!)