'Alles-in-één'-bundel groeit in populariteit

Abonnementen waar niet alleen internet maar bijvoorbeeld ook televisie of bellen bij zit, worden steeds populairder. Consumenten kiezen steeds vaker voor pakketten in plaats van losse contracten, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Inmiddels zijn zes miljoen van de bijna zeven miljoen internetaansluitingen in Nederland onderdeel van een pakket met meerdere diensten in één bundel. De meeste mensen kiezen voor televisie, breedband en vaste telefonie in één. Het aantal bundels waar ook mobiele telefonie aan is toegevoegd verdubbelde het afgelopen jaar.

"De concurrentie verschuift steeds meer naar deze alles-in-éénabonnementen", zei ACM-bestuurslid Henk Don vrijdag in een toelichting.

Snelheden
Ook met verhoging van internetsnelheden proberen aanbieders om klanten voor zich te winnen, staat in het trendrapport. Die hoge snelheden maken het bijvoorbeeld mogelijk dat meerdere personen in een huishouden tegelijkertijd kunnen internetten en tv kijken.

Inmiddels heeft 62 procent van de huishoudens een internetsnelheid van 30 Mbit per seconde of meer. De ACM verwacht dat dit gemiddelde de komende kwartalen verder oploopt, aangezien KPN momenteel fors investeert in het upgraden van zijn kopernetwerk. Met nieuwe technieken kan KPN op koper snelheden van meer dan 100 Mbit per seconde realiseren.

Nederland ligt hiermee volgens de toezichthouder goed op koers met de Europese doelstellingen. In 2020 moet voor alle huishoudens internet met een snelheid van minimaal 30 Mbit per seconde beschikbaar zijn.

'Alles-in-één'-bundel groeit in populariteit
'Alles-in-één'-bundel groeit in populariteit (Foto: ANP)