Voormalig Blizzard-werknemer: "E-sports zou olympische sport kunnen zijn"
Rob Pardo, beter bekend als voormalig chief creative officer bij Blizzard Entertainment, heeft gezegd dat het professioneel spelen van videogames niet zou misstaan als olympische sport. Pardo maakte dit statement in de Let's Talk About Tech podcast, dat een onderdeel is van BBC Radio 5.
"Er is een sterk argument waarom e-sports een olympische sport kan zijn", aldus Pardo, die onder andere lead designer was van Starcraft: Brood war, een game die als een van de eersten op professioneel niveau werd gespeeld. "E-sports heeft een grote competitie, en veel professionele gamers hebben razendsnelle reflexen en kunnen bliksemsnel beslissingen maken als het moet."
Volgens Pardo moet e-sports voornamelijk een culturele horde overwinnen om echt serieus genomen te worden. "Het begint ermee met hoe je sport definieert. Als je sport definieert als iets dat veel fysieke inspanning vereist, dan zijn games natuurlijk geen sport, maar als je tegelijkertijd kijkt naar sommige sporten die op de Spelen voorbij komen, begin ik al vraagtekens te zetten bij die definitie."
Als e-sports inderdaad door het Internationaal Olympisch Comité erkend wordt, betekent dat nog niet dat videogames ook gelijk te zien zullen zijn op de Spelen zelf. Het IOC moet dan nog eerst goedkeuren dat de sport daadwerkelijk op de Spelen verschijnt. Als games zo ver komen, staan ze voor een vergelijkbare hindernis als bijvoorbeeld schaken, waarvan de grootste bond FIDE wel lid is van het IOC, maar wat vooralsnog niet op het olympisch programma staat. Met de onlangs bekendgemaakte Agenda 2020 zou het voor andere sporten wel makkelijker moeten worden om op de Spelen te komen, ook als het maar voor één of twee keer is.
Voormalig Blizzard-werknemer: "E-sports zou olympische sport kunnen zijn"