Bethesda wist dat Elder Scrolls Online discussies zou opwerpen

Bethesda verwachtte veel gemengde reacties op The Elder Scrolls Online, zelfs voordat de game in productie zou gaan. Veel gamers vinden het niet prettig als een gamereeks verandert, aldus Bethesda. "Gamers hebben altijd een verwachting hoe een reeks verder moet gaan en dat kunnen we niet altijd waarmaken."

“From the very beginning when it was first conceived we knew the reaction would be mixed. It’s not all that different than what we went though with Fallout 3, which is, you’re taking this thing that everybody knew and loved like this. Now in that case it was same genre, different developer, different approach. This is an RPG, but MMO is a different in how things work.”

Daarnaast geeft Pete Hines aan dat gamers Skyrim willen, maar dan in een multiplayer-setting. En dat is onmogelijk, aldus Bethesda. De wereld van Skyrim is te groot om deze te gebruiken als een multiplayergame.

“I certainly felt that some people were going to expect Skyrim, but massively multiplayer, which, if we could have done that, we would have just done that, right? We would have just done Skyrim that lets you play with a thousand other people. There’s always that issue of meeting expectations or what people had in their mind’s eye. It’s really early. We’ve only shown the barest glimpse of it. We’ve got an awful lot of stuff to talk about that’s new for the genre and new for MMOs, things people haven’t tried before, that are doing things in a different way."


Bethesda is nog lang niet klaar met de game. Hines geeft aan dat ze mensen met de game willen laten spelen voordat ze de reacties gaan gebruiken. Een MMO maken voelt aan als een marathon in plaats van een sprint, aldus Hines.

“We’re going to give it time and give ourselves a chance to explain all the other things we’re doing, let people see it, let people play it. It’s a marathon, especially with an MMO. You see an MMO demo, that doesn’t mean anything to me. What means something to me is, what’s it like when I sit down for three or four hours. Is that engaging? Is that unique? Is that compelling? Is there any reason for me to want to come back the next day? We want to keep informing, but get it to the point where people play it, because it’s just a wholly different thing experiencing when you play it versus when you watch somebody.”