Veel Elder Scrolls Online informatie gelekt

Een heleboel informatie uit het blad Game Informer over de aankomende Elder Scrolls-MMO is gelekt. The Elder Scrolls Online is, zoals de naam al doet vermoeden, een MMO. Het spel wordt ontwikkeld door ZeniMax Online Studios en komt in 2013 naar pc en Mac.

ZeniMax begon al in 2007 met de ontwikkeling van de game. Het spel zal veel lijken op de traditionele MMORPG's zoals World of Warcraft. Er wordt een actionbar gebruikt voor de spells en aanvallen en het gebruikt een third-person perspectief. Grafisch zal het spel lijken op RIFT en Star Wars: The Old Republic door de HeroEngine.

Verhaal
Het verhaal is nog niet helemaal duidelijk. Tot nu toe is alleen bekend dat de Daedric Princes en Mannimarco, King of Worms, de wereld willen overheersen. In het begin zul je moeten strijden tegen Molag Bal, een Daedric Prince die jouw ziel in zijn bezit heeft. Dit is dan ook de reden waarom jouw personages terug kunnen keren nadat zij dood zijn gegaan.

Het spel speelt zich 1000 jaar in het verleden af. Alle NPC's krijgen voice-acting.

Facties
Op basis van jouw ras word je ingedeeld in een van de drie facties. De Ebonheart Pact is een groep van Nords, Dunmer en Argonians. De Aldmeri Dominion is voor de Altmer, Bosmer en Khajiit. De laatste factie, Daggerfall Covenant, zal voor de Bretons, Redguards en Orcs zijn.

Elke factie krijgt zijn eigen quests wanneer je gaat levelen. Quests lijken meer op het systeem uit Skyrim. Je haalt quests namelijk niet alleen op in hubs; je kunt quests ook in grotten en bossen vinden. NPC's in steden zullen je de weg wijzen naar deze quests. De Radiant AI uit Skyrim zal niet aanwezig zijn in Elder Scrolls Online.

De Thieves Guild en Dark Brotherhood zullen ook aanwezig zijn, maar hoe is nog niet bekend.

Wereld
De wereld is groot en bevat delen van Elsweyr, Morrowind, Skyrim en Summerset Isle. In deze wereld kun je veel steden vinden zoals de Imperial City, Daggerfall, Mournhold, Windhelm, Riften en meer. Helaas zijn er ook grote gebieden niet gelijk toegankelijk: deze zullen namelijk gebruikt worden voor uitbreidingen. De stad Winterhold uit Skyrim zal bijvoorbeeld aanwezig zijn, maar de College of Winterhold die daaraan verbonden is komt pas in een uitbreiding.

Gameplay
Qua gameplay zal het niet veel lijken op andere Elder Scrolls-games. De ontwikkelaars willen wel dat het spel mensen aanspreekt die al andere MMO's spelen en mensen die de gameplay van Skyrim zijn gewend. De hoeveelheid spells en vaardigheden is ongeveer gelijk aan 'een lichte en zware aanval met het huidige wapen dat twee slots in gebruik neemt, een paar spells en een ultimate'. Deze aanvallen kunnen niet real-time zijn door lag, daarom gebruiken ze action bars.

Stamina zal erg belangrijk zijn en stamina-punten worden opgebruikt wanneer je sprint, blokkeert of een aanval onderbreekt. NPC's hebben mogelijk ook stamina en zullen zich ongeveer als de spelers gedragen. ZeniMax wil ook dat de AI van de NPC's goed is. Wanneer je vijanden aanvalt blijft de rest niet staan totdat je ze aanvalt, ze komen allemaal tegelijk op jou af. Hoe ze zich gedragen hangt af van hoe jij speelt.

Er komt geen aggro-mechaniek in het spel. Dit betekent dat de NPC's zich niet meer focussen op een persoon.

Player versus player
Uiteraard komt er ook PvP in het spel. Je kunt artillerie gebruiken om kastelen over te nemen. Op een hoger level zullen er ook grootschalige gevechten zijn van honderd tegen honderd spelers. De beste PvP'er wordt keizer of keizerin als ze een hoofdstad overnemen. Daarnaast komt er ook gebalanceerde PvP in het spel voor diegene die geïnteresseerd zijn in eSports.

Player versus environment
Op het gebied van PvE lijkt alles redelijk standaard. Er komen dungeons in het spel waar je alleen als groep in kunt, maar er komen ook 'public dungeons'. Public dungeons zijn niet afgeschermd van de rest van de wereld waardoor iedereen die in dat gebied is gewoon naar binnen kan zonder in een groep te zitten. Er komen ook raids en heroic dungeons bij op hoger level.

Overige
Er komen mounts in het spel, maar geen vliegende mounts. Ook kunnen spelers geen eigen huis krijgen, geen huisdieren en geen partners. Een vampier of weerwolf worden kan ook niet. Je kunt wel alles wat je ziet verkennen en ontdekken. Het zal zo'n 120 uur duren om het hoogste level te bereiken.

Met dank aan Pixell voor de submit.