Hoofdverhaallijn Elder Scrolls Online is solo

De hoofverhaallijn in The Elder Scrolls Online zal honderd procent solo worden. Game director Matt Firor wil dat spelers het gevoel hebben dat zij 'awesome' en een 'echte held' zijn, zoals in de oorspronkelijke Elder Scrolls-games.

"In de Elder Scrolls-games ben je altijd de held, of je nou wilt of niet. Je gaat er op uit en doodt draken in Skyrim, vermoord Mehrunes Dagon in Oblivion en in Morrowind versla je de Tribunal," zegt Firor. "Dit zijn grote, epische gebeurtenissen waar je niet in de rij voor wilt gaan staan in een MMO. Het laatste wat je wilt is de confrontatie aangaan met Mehrunes Dagon, terwijl je ziet dat er achter je een rij van 15 man staat omdat zij ook met dezelfde quest bezig zijn."

Bij bepaalde belangrijke quests worden spelers in instances gezet. Dat zijn aparte zones die afgescheiden zijn van de rest van de wereld. Hierdoor zijn spelers alleen in een ruimte en kunnen zij in alle rust verder gaan met hun quest. "Een groot gedeelte van de game is solo, de hoofdverhaallijn. De wereld draait om jou, jij bent de held en de wereld reageert op jouw daden."

ZeniMax luistert naar de kritiek uit de community. Firor vindt de kritiek belangrijk: "Ik heb al een lange tijd aan MMO's gewerkt. Ik weet en ken de community. Het is een luidruchtige groep. Maar deze mensen halen jouw game uit elkaar en nemen de tijd om over elk stukje iets te schrijven. Dit zijn de mensen waarvoor je een game maakt. Een community waarin niemand iets zegt is slecht, want dan is het duidelijk dat niemand iets om het spel geeft."

The Elder Scrolls Online komt volgend jaar naar pc en Mac.