'Journey is emotionele achtbaan'

Het avonturenspel Journey is een emotionele achtbaan voor gamers omdat ze samen problemen moeten overwinnen. De mogelijkheid gamers te zoeken of met elkaar te chatten is met opzet achterwege gelaten. Dat zei gameontwikkelaar Jenova Chen van gamestudio Thatgamecompany tegen het tijdschrift Edge in een woensdag gepubliceerd interview.

"In de meeste online spellen deel je emoties niet met andere gamers, je schiet kogels naar ze", zei Chen. Dat is volgens hem de reden dat mensen een negatief beeld van online gamen hebben. "Maar als je een game goed maakt, kan je ook de mooie kant van de mensheid laten zien", vindt hij.

Gamers kunnen met elkaar communiceren via voorgeprogrammeerde kreten. Daarnaast kunnen ze elkaars hand vasthouden om samen door het spel te lopen. Het is de bedoeling dat de speler een mysterieuze berg bereikt.

Journey is sinds half maart verkrijgbaar voor PlayStation 3. Hoeveel exemplaren verkocht zijn is onbekend, maar Sony heeft bekendgemaakt dat het in de Verenigde Staten en Europa de snelst verkopende game tot op heden is.