Bethesda wist van tevoren al van de PS3-bug

Todd Howard, de regisseur van Skyrim, heeft toegegeven dat Bethesda al wist dat er gamers zouden zijn op de PS3-versie die geconfronteerd zouden worden met een "bad memory situation". Volgens Howard werd er nog aan de code gewerkt om het te voorkomen. Uiteindelijk dachten ze dat alleen een klein percentage spelers er last van zou hebben.

Dat bleek een foute aanname. Skyrim verkocht miljoenen, ook op de PS3, dus het is al sowieso opmerkelijk dat een klein percentage bij de lancering 'oke' was. De bug die exorbitante lag veroorzaakt ontstaat pas na vele uren spelen. De lag is zo erg dat zelfs geclassificeerd werd als 'game-killing'. Kotaku vroeg in het interview met Howard naar de oorzaak van de bug.

"The way our dynamic stuff and our scripting works, it's obvious it gets in situations where it taxes the PS3. And we felt we had a lot of it under control. But for certain users it literally depends on how they play the game, varied over a hundred hours and literally what spells they use. Did they go in this building? [And so on.]," aldus Howard.

Een populaire theorie die de ronde doet is dat de lag gerelateerd is aan hoe groot je save file is. "No it's not," reageerde de Skyrim-regisseur, "That's the common misconception. It's literally the things you've done in what order and what's running. Some of the things are literally what spells do you have hot-keyed? Because, as you switch to them, they handle memory differently."

Met de 1.2 patch die in november uitkwam dacht Bethesda dat ze het probleem hadden opgelost. Niet dus, "We didn't know why. So they sent us their saved games." Gamers hebben in december hun save files naar Bethesda opgestuurd die vervolgens een onderzoek is gestart. Inmiddels is patch 1.4 uit, die eindelijk het probleem lijkt te hebben opgelost.

Howard geeft wel toe dat er nog altijd uitzonderingen kunnen zijn, "We've got one guy who has seven dragons on the other side of the world, and a siege about to happen in this city and another 20 quests running. And, ok, this is what the game is trying to do and it's having a hard time running that."