'Politiek schuldig aan winterchaos op spoor'
De politiek is zelf verantwoordelijk voor de chaos die de afgelopen tijd is ontstaan op het spoor. Dat zegt voorzitter Henk van der Kolk van FNV Bondgenoten, doelend op de splitsing van in vervoerbedrijf NS en spoorbeheerder ProRail.
Volgens Van der Kolk heeft de politiek zich destijds laten leiden door 'het dogma van privatisering en marktwerking'. "Daardoor zou het allemaal beter worden voor de reiziger en vooral veel goedkoper voor de staat. En nu zit de reiziger al jaren met de gebakken peren."
De gebrekkige samenwerking tussen NS en ProRail zorgt er volgens Van der Kolk voor dat het treinverkeer steeds vastloopt bij winterse omstandigheden. Een gebrek aan investeringen in het spoor is de tweede reden, stelt hij.
De Tweede Kamer debatteert dinsdagmiddag over de spoorchaos. Van der Kolk roept de politiek op niet met 'pseudo-oplossingen' te komen, omdat het vertrouwen in de NS dan alleen maar verder zal dalen.
'Politiek schuldig aan winterchaos op spoor' (Foto: Novum)
UHUH!
Leer die mensen nou gewoon eens sporen aanleggen, kunnen ze overal, behalve hier...
Vroeger stapte een machinist uit, pakte een bezem en maakte zelf even het spoor schoon. Dat was toen, maar tegenwoordig kan dat echt niet meer. Ook als we deze staatsbedrijven weer samenvoegen zal die tijd niet terugkeren.
Hij heeft wel gelijk dat de politiek boter op het hoofd heeft wat betreft de investeringen in het spoor.
Dat gezegd hebbende, ProRail heeft duidelijk gefaald in de organisatie voor het opvangen van calamiteiten. Dat monteurs opbellen nadat het heeft gesneeuwd niet werkt wisten ze van tevoren al.
En ook de NS had een plan klaar moeten hebben staan om reizigers goed te informeren. Daar is echt niet zoveel geld voor nodig. Alleen een beetje goede organisatie.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
zucht
Helaas is onze overheid niet bereid om te investeren in nieuwe spoorverbindingen of uitbreiden van bestaande sporen.
Maar dat mensen die in augustus claimen dat ze er klaar voor zijn niet om bij 1 (!) sneeuwbuitje van 5-10 centimeter anderhalve week lang ellende te houden buiten schot blijven is ook onzin.
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
Wissel was stuk, machinist reed erheen, inventariseerde het probleem (wellicht stond de wissel al in de gewenste stand en kon het gros van de treinen gewoon door rijden) en loste het indien mogelijk op.
Gevolgen voor de reiziger: minimaal.
Nu:
Wissel is stuk, ProRail belt een extern bedrijf om een monteur te sturen, die komen uren later aankakken en kijken of ze het probleem kunnen oplossen.
Gevolgen voor de reiziger: treinverkeer ligt urenlang plat.
Fijn hè, die splitsing?
Met al die protocollen, veiligheidseisen, functieomschrijvingen, arbo-regels, etc. kun je dat dus wel vergeten. Romantiek van vroeger.
Het probleem zit 'm in de wissels die niet geschikt zijn voor lagere tempeaturen.
Oplossing 1: Doe niets, hou op met zeiken en neem voor lief dat je een paar dagen per jaar shit kunt hebben.
Oplossing 2: geef een paar honderd miljoen of meer uit om alle wissels te vervangen door wissels die wel tegen de kou en sneeuw kunnen.
-Catbert: Evil director of HR
dat is nu marktwerking.
Dus enigszins geprivatiseerd!\
\
Dus terugdraaien van privaat naar staatsbedrijf zit er niet in.
Altijd maar handje ophouden bij de staat, en als het dan een keertje tegenzit is het ook weer de schuld van de staat of de grote boze bedrijven.
Regel het dan godverdomme zelf als je het allemaal zo goed kan!
Privatisering krijgt daarom vaak een slechte naam, alle wantoestanden in het bedrijf komen dan meteen aan het licht. Iedere overheidsorganisatie werkt totaal NIET efficiënt en is daarom ook niet rendabel. Het zijn alles verspillende instanties.
Mensen onthouden alleen vaker het negatieve en vergeten voor het gemak even dat het op den duur beter gaat wanneer de overheidsinvloeden verdwijnen.
Het spoor gaat echter nog steeds fout en dat komt doordat het NIET geprivatiseerd is. De overheid regelt alles nog.
De telefoonmarkt is een goed voorbeeld waar je duidelijk kunt zien dat de markt het beter doet dan een bureaucratische overheidsorganisatie.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
En met wie concurreert ProRail dan precies?
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
NEE. als marktwering zijn intrede doet ontstaat WEL gezonde concurrentie, wat de kwaliteit en prijs voor de klant ten goede komt.
als er geen marktwering ontstaat, door bv de monopoly positie van de NS als enige vervoerder, gesubsidieerd door de staat, stort t in, zoals nu.
zelfde geldt voor de zorg, onderwijs, nutsbedrijven en wat je ook kan bedenken..
Kartelvorming, en opta en de EU die de aanbieders maar moeten blijven straffen wegens wanpraktijken, prijsafspraken, en noem het maar op??
probleem is dus dat de NS niet geprivatiseerd is (en ook niet volledig in handen van de overheid), waardoor ze nu als enige zelf wat aan kunnen kloten op t nl-se spoor, beschermd en gesubsidieerd door de staat.
DB.de, kom er maar in!
ik hoop dat ie dat ook zegt over de zorg en tal van andere 'projecten' van al die hoge politici die het allemaal zo goed weten en iedereen voorliegen en het veld ruimen waarna ze het volk met de prut achterlaten.
ik kots ervan.
1. Minister Schultz heeft verklaard dat het Nederlandse spoor dit jaar wel was voorbereid op de winter.
2. Minister Schultz heeft de informatievoorziening toegekend aan de NS, want die zouden dit beter kunnen dan ProRail.
3. Minister Schultz heeft verklaard dat er voortaan maar meteen met een uitgeklede dienstregeling gereden moet gaan worden als er een kansje bestaat dat het weer wel eens tegen zou kunnen gaan vallen.
Dat bureaucratische gelul, gezwets.. faalklootzakken!
Al JAREN IS HET KUT op het spoor en het enige dat die klootzakken kunnen doen is met de vingers wijzen. Mensen zullen het nooit leren. Waar verantwoordelijkheid moet worden gedragen gaan mensen met de vingers wijzen. Naar iedereen behalve zichzelf. De NS, Prorail, de politiek.. al die klootzakken zijn verantwoordelijk.
Ik wordt kots- en kotsmisselijk van die leugenaars en die bureaucraten politici.
Verklaringen 1 en 2 van de minister bleken niet te kloppen en van verklaring 3 wordt de treinreiziger ook niet bepaald gelukkiger.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken