#NationaalSpoorwegdrama

Nee. Het was gisteren geen extreem weer, nee. Gewoon een paar uurtjes sneeuw, niks bijzonders. Dat hoort bij het Nederlandse winterweer. Toch riepen de NS en ProRail meermalen, dat het treinverkeer last had van "winterse omstandigheden". Kletskoek, tevoorschijn getoverd uit de grote zuigduim van een stel PR-flapdrollen. Het spoor had geen last van winterse omstandigheden, maar van het feit dat het technisch en organisatorisch in het gehele niet bestand is tegen een doodgewoon Hollands sneeuwbuitje. Een top op het bot incompetent zootje, dat werkelijk tot niets goeds in staat is. En nee, het was gisteren geen extreem weer.

Nee. Het preventief opheffen van treindiensten was geen oplossing voor de problemen op het spoor, nee. Gaandeweg de dag werd het gisteren steeds duidelijker: het beoogde doel van het in de ochtend alvast maar schrappen van een aantal Sprinterdiensten door de NS, namelijk het op gang houden van de treindienst, is op een mislukking uitgelopen. De belangrijkste redenen van het op veel trajecten stilvallen van de treindienst waren storingen aan de infrastructuur (wissels, bovenleidingen) en het totaal in de war lopen van de personeelsdiensten. Meermalen konden treinen niet rijden omdat er geen machinist aanwezig was, en juist door het schrappen van allerlei treindiensten bleek personeel niet op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. De ‘bijsturing' die die personeelsbezettingen moest coördineren, kon het allemaal niet langer bijbenen. Degene die dat dus bedacht is, kan maar beter in een dwangbuis worden afgevoerd naar een of ander gesticht. Trouwens, dat preventief ruimen van treinseries had sowieso voor reizigers betekend, dat ze langer op het perron hadden moeten staan wachten. Jammer genoeg waren, ondanks de ijzige koude, op veel stations de nog enigszins beschutte wachtgelegenheden afgesloten. Wederom een schoolvoorbeeld van de tot in de haarvaten van de NS heersende reizigersminachting. De bedenker van die lulkoek zit op zijn lekker warme kantoor, de kleumende reiziger kan verder de pest krijgen. Dus nee, dat preventief opheffen van treindiensten was geen oplossing.

Nee. De reisinformatie van de NS was niet in orde, nee. Reizigers werd aangeraden, voor hun reis naar ns.nl te gaan. Maar net als bij iedere storing was deze website zeer slecht te bereiken. En áls die al bereikbaar was, klopte de verstrekte informatie niet, zodat reizigers onterecht op pad werden gestuurd, terwijl het treinverkeer was stilgevallen. Dat overkwam mijzelf. Mijn vrouw en ik zouden een weekend gaan babysitten in Zwolle. Vlak voordat we de deur uitgingen, nog even op ns.nl gekeken. Onze trein zou vanaf station Duivendrecht vertrekken. Toen wij daar op het perron aankwamen, bleek dat toch niet het geval. Niet na een half uur, niet na een uur. Maar volgens de informatie na twee uur. Daar sta je dan, op een Intercitystation zonder fatsoenlijke wachtruimte. Onverrichterzake zijn we uiteindelijk door en door verkleumd maar weer naar huis gegaan. Dus zelfs áls je vooraf de aangepaste reisinformatie bekijkt, áls ns.nl niet onbereikbaar is, dan nóg klopt er geen ene moer van de verstrekte informatie op die website. Dat de NS onlangs de reisinformatie van ProRail heeft afgetroggeld is een lachertje. Ook op de stations was de informatie bedroevend. De schermen op de perrons meldden dat er geen reisinformatie beschikbaar was. Omroepberichten waren zeer algemeen van aard, een beetje van het niveau "er rijden minder treinen, u mag hopen dat er over een onbekende tijd een trein met onbekende bestemming zal arriveren, die misschien ook weer zal vertrekken". Dus als je nu écht helemaal niets kan, op alle manieren in je leven bent mislukt, dan kan je altijd nog aan de slag bij de NS-reisinformatie. Hilarisch was trouwens het steeds herhaalde omroepbericht op station Sloterdijk, dat reizigers bij de Kiosk gratis koffie of thee konden halen. De Kiosk op Sloterdijk was gesloten... Dus nee, de reisinformatie van de NS was niet in orde.

Nee. Van enige zelfreflectie bij de verantwoordelijken voor dit debacle is geen sprake, nee. Gistermiddag twitterde reizigersdirecteur Ingrid Thijssen nogal geïrriteerd dat de NS "verantwoordelijkheid nam voor de reizigers". Volgens mij was dat begrip "verantwoordelijkheid nemen" nogal misplaatst. Er was niet zozeer sprake van "verantwoordelijkheid nemen", maar van stuitende incompetentie. Alles wat mis kon gaan, ging mis. Maar dat had ik hierboven dus al uitgelegd. De NS had sowieso een zeer ongelukkige hand van twitteren. Deze werkte nogal op mijn lachspieren: "Om te voorkomen dat er treinen uitvallen rijden er vandaag minder treinen." Tsja... Ook president-directeur Bert Meerstadt van de NS beweerde in het NOS-journaal dat er heel veel voorbereidingen waren getroffen en dat de reizigers goed waren geïnformeerd. Die enorme hoeveelheden voorbereidingen hebben nergens toe geleid: het spoorverkeer was hoe dan ook een regelrechte aanfluiting. En dat reizigers "goed waren geïnformeerd" is gewoon aantoonbaar onwaar. Vragen over waarom de resterende treinen niet waren verlengd, zodat de reizigers niet als haringen in een ton werden vervoerd, en waarom er geen negatief reisadvies was gegeven, zijn tot heden niet door de NS beantwoord. Dus nee, van enige zelfreflectie bij de verantwoordelijken voor dit debacle, die alle realiteitszin al lang kwijt zijn geraakt, is geen sprake.

Nee. Het was geen beste beurt voor de spoorsector, nee.

Vorig jaar, eind januari, was ik aanwezig bij een hoorzitting in de Tweede Kamer. Die werd gehouden naar aanleiding van de zoveelste desastreus verlopen winter op het spoor. Met een zeer schuldbewuste blik vertelden NS-directeur Bert Meerstadt en ProRail-directeur Bert Klerk dat zo'n slecht spoorproduct de reiziger op een winterdag niet meer mocht worden aangedaan. En dat de spoorsector alles op alles zou zetten om herhaling van die wanprestaties te voorkomen. Tsja... De eerste de beste winterdag van dit seizoen heeft ons geleerd dat al die betoonde spijtbetuigingen en uitgesproken intenties niets terecht is gekomen. ProRail-baas Bert Klerk heeft wegens tragische persoonlijke omstandigheden zijn functie inmiddels moeten neerleggen. De positie van de NS-top is na het debacle van vandaag onhoudbaar geworden. Er zit voor de hoogste twintig NS'ers maar één ding op: de eer aan zichzelf houden en vertrekken. Hoog tijd dat zij plaat smaken voor hen die het aankunnen om een organisatie als de NS wél goed aan te sturen en het belang van de reiziger weer boven alle andere belangen te stellen. Aan sorry en allerlei verontschuldigingen hebben reizigers niets meer. Geen smoesjes meer, geen halfbakken oplossingen maar mensen met kennis, die nu eindelijk eens echte, goed werkende oplossingen bedenken, en ze ook durven uit te voeren.