'Reiziger kind van de rekening'

Reizigersorganisatie De Maatschappij Voor Beter OV is niet onder de indruk van de plannen die minister Schultz heeft met de toekomst van de NS. Voor Beter OV constateert dat diverse zaken als een stap vooruit worden gepresenteerd, terwijl die al eerder door de minister aan de NS waren opgelegd, zoals bijvoorbeeld de komst van een toilet in alle treinen.

De toeslag die voor de hogesnelheidstrein (Fyra) mag worden gerekend, mag nog maar 30 procent van het normale tarief bedragen. Nu is dat 65 procent. Dat klinkt als een stap vooruit, maar momenteel is al gebleken dat er haast geen reiziger bereid is een toeslag van 65 procent te betalen. Daardoor heeft de NS die toeslag noodgedwongen al moeten verlagen naar ongeveer 30 procent. 

Ook stelt de minister dat de intercity’s op belangrijke trajecten iedere tien minuten zullen gaan rijden. Maar een proef met iedere tien minuten een trein, ook wel aangeduid met 'spoorboekloos reizen', tussen Amsterdam en Eindhoven is vorig najaar op een faliekante mislukking uitgelopen. 

De hardheid van de gemaakte afspraken wordt betwijfeld: "Afspraken met, en toezeggingen van de NS en zijn dochterondernemingen NS-Reizigers en HSA bleken in het verleden niets waard. Kwaliteitseisen zoals punctualiteit en comfort werden jaar na jaar door de NS niet waargemaakt," aldus de reizigersorganisatie, "zonder verdere aanscherpingen van de afspraken zoals die er nu liggen, en zonder duidelijke sancties op het niet nakomen, worden de NS en zijn dochterondernemingen NS-Reizigers en HSA ruimschoots beloond voor slecht gedrag. Dan is de reiziger het kind van de rekening."