'Toeslag flitstrein weg en verbindingen beter'

Reizigersorganisatie De Maatschappij Voor Beter OV bepleit in een brief aan minister Schultz snelle afschaffing van de toeslag die reizigers op de hogesnelheidslijn moeten betalen. Daarnaast pleit de organisatie voor het realiseren van doorgaande verbindingen.

"De NS heeft via dochteronderneming HSA voor de exploitatievergunning voor de hogesnelheidslijn veel te veel geld geboden en vervolgens de beloofde kwaliteitsafspraken bij lange na niet gehaald. Nu kan de NS ook zijn financiële verplichtingen niet langer nakomen. Reizigers hebben daardoor jarenlang te maken gehad met een veel te slecht en veel te duur product," aldus de belangenbehartiger.

Als oplossing wordt nu nagedacht over het idee, gewone intercity’s op de hogesnelheidslijn toe te laten. Maar Voor Beter OV stelt dat de Fyra nu al in niets van een intercity verschilt. Hij is niet bijzonder snel, en ook heel onbetrouwbaar. Dus is deze trein niet het premium-product dat een hoger tarief rechtvaardigt, aldus de reizigersclub.

Verder wil Voor Beter OV de komst van doorgaande treinen die gebruikmaken van de hogesnelheidslijn vanuit Amsterdam via Rotterdam naar steden als Eindhoven en Vlissingen in plaats van tot Breda. Dat zou een aantrekkelijke verbinding tussen de Randstad en het zuiden van het land mogelijk maken.