Natte zomer slecht voor vakantiebanen

De natste zomer in meer dan honderd jaar heeft flink wat zomerbanen gekost, stelt het economisch bureau van ING. Vooral jongeren die een baantje in de horeca zochten vingen bot, doordat terrassen minder goed bezet waren. In juli telde het Centraal Bureau voor de Statistiek achtduizend banen minder voor jongeren tussen de 15 en 25 jaar.

De omzet van de horeca bleef achter in de maanden juli en augustus. Volgens het economisch bureau wordt dit veroorzaakt door de vele regen, met name in de maand juli. Volgens het KNMI was afgelopen zomer de natste sinds 1906. Er viel honderd millimeter meer regen dan gemiddeld in deze maanden.

De afgelopen zomer stond ook in het teken van de onrust op de financiële markten door de schuldencrisis in onder andere Europa. Hierdoor is het consumentenvertrouwen de afgelopen twee maanden negatiever geworden. Volgens de onderzoekers van ING heeft dit ook wel invloed gehad op de consumptie op de terrassen, maar is het weer een belangrijkere factor. "Weer heeft directe invloed, terwijl het consumentenvertrouwen vaak pas met vertraging doorwerkt op de daadwerkelijke consumptie van de consument", stelt een van de onderzoekers.