Vrijheid centraal in Fable: The Journey

Fable: The Journey werd afgelopen E3 voor het eerst getoond. Veel gamers waren kritisch over wat ze zagen want de game zag er uit alsof alles on-rails was. Toch beweert Molyneux dat ze precies het tegenovergestelde willen bereiken. Fable: The Journey draait om vrijheid.

“The first word that we wrote on the wall when we were designing this game was ‘freedom’".

Volgens Molyneux zul je de vrijheid hebben om te gaan en staan waar je wilt. Samen met je paard en wagen zul je overal kunnen komen waar je wilt en hoe je maar je wilt. De speler kan de game spelen zoals hij dat wil.

Ook mag je zelf bepalen hoe je omgaat met je paard. Je kunt zo hard met de teugels slaan als je wilt maar pas wel op. Je paard heeft gevoel en als het misgaat, dan zal je dat als speler niet koud laten.

“Just remember your horse has feelings – if you push your horse to the point of collapse you’re going to feel pretty guilty about that.”

Ook zullen andere karakters in de game anders reageren als je paard gezond en gelukkig is dan als deze verwaarloosd en ongelukkig is. Hierdoor is het mogelijk dat je bepaalde quests van de game niet kunt doen. Fable: The Journey verschijnt in 2012 voor de Xbox 360 en Kinect.

fable: The Journey