[F1] Uitslag Grand Prix van Spanje

Mark Webber heeft de Grote Prijs van Spanje gewonnen, en omdat Lewis Hamilton in de laatste ronden nog van de baan schoot, werd Fernando Alonso tweede. De andere Red Bull Racing-coureur Sebastian Vettel completeerde het podium.

Op het Circuit de Catalunya ging om 14:00 uur de race van start. Karun Chandhok van HRT kreeg vijf startplaatsen straf omdat zijn team de versnellingsbak heeft vervangen. De Indiër kwalificeerde zich als een-na-laatste gisteren, dus hij zakte maar één plaatsje en moet als 24e starten. Virgin Racing was te laat met aan de FIA doorgeven welke versnellingsbakverhoudingen gebruikt zouden worden, en daarom moeten ook Timo Glock en Lucas di Grassi vijf plekken inleveren. Ze staan op de een-na-laatste plaatsen, 22 en 23.

Het weer in Barcelona zag er redelijk goed uit, al waren er zeker wolken te zien aan de hemel. De omgevingstemperatuur was net als gisteren bij de kwalificatie 20 graden Celsius, en de baantemperatuur lag iets hoger op 39 graden Celsius. Er werden wel wat buien voorspeld vooraf.

Een minuut stilte werd in acht genomen door de coureurs en het publiek ter nagedachtenis aan de onlangs overleden Juan Antonio Samarach, de Spaanse voormalige voorzitter van het Internationaal Olympisch Commité. Samaranch overleed op 21 april jl., op 89-jarige leeftijd. De coureurs stonden klaar op de grid, op Heikki Kovalainen na, die in de pit stond.

De gehele top tien stond op de zachte banden, waarop ze ook gekwalificeerd hadden. De start was voor de beide Red Bull Racing-wagens, die als eersten door de eerste bocht gingen. Nico Rosberg, die toch al niet zo'n goede plaats had om als achtste te starten, kende een slechte start en de Duitser zakte naar de elfde plaats. Kovalainen was nog niet uit de pits gekomen, het team was blijkbaar nog aan het werk aan zijn auto. Pedro de la Rosa moest al meteen naar de pits vanwege een lek linkerachterwiel. Rubens Barrichello had een superstart en de Williams-rijder klom op van de achttiende naar de dertiende plek.

Bruno Senna was de eerste uitvaller op de baan, in de eerste ronde raakte de HRT van de baan en in de bandenstapel. De la Rosa reed zijn band aan flarden voor de BMW Sauber-coureur de pits in kon. Vooraan reden de Red Bulls niet weg, zoals verwacht, Lewis Hamilton en Fernando Alonso wisten hen goed bij te houden. Felipe Massa kreeg te horen dat zijn Ferrari sneller was dan de Mercedes Grand Prix van Michael Schumacher en dat de Braziliaan moest proberen de Duitser in te halen. Midden in het veld lagen meerdere coureurs vlak bij elkaar en waren inhaalpogingen dus te verwachten.

Sébastien Buemi had een vroege stop moeten maken omdat zijn voorvleugel vervangen moest worden op zijn Scuderia Toro Rosso. De Zwitser was bezig aan een inhaalrace en haalde Glock in voor de achttiende en direct daarna Jarno Trulli voor de zeventiende plaats in. De eerste normale pitstop was voor Vitantonio Liuzzi. Niet veel later kwam ook Schumacher binnen voor zijn eerste stop, teamgenoot Rosberg kwam direct daarna binnen. Bij Rosberg verliep de pitstop verre van vlekkeloos: nadat het groene licht gegeven werd en de Duitser wegreed, moest hij opnieuw stoppen na een paar meter. Het team had een wiel niet goed vastgezet. Even later kon Rosberg toch weg en kwam op de zeventiende plaats weer de baan op.

Vooraan stak Hamilton Vettel voorbij, een beetje geholpen door een slechte pitstop van Vettel waardoor de Duitser iets teruggevallen was. Webber lag nog aan de leiding en had nog de snelste ronde tot dan toe toen het bericht kwam dat een incident tussen Buemi en Trulli onderzocht werd door de stewards. Jenson Button zat in zijn McLaren Mercedes aan de staart van een andere Mercedes, te weten die van Schumacher. Massa kwam ook geleidelijk aan dichterbij aan Button en Schumacher. De verprutste stop van Rosberg werd veroorzaakt doordat de wieldop eraf viel en door de pitstraat rolde. De mecanicien moest op zoek naar de wieldop en moest de reservewheelgun halen.

Nog altijd was Kovalainen niet uit de pits gekomen, De la Rosa kon ook niet verder na zijn lekke band en bleef in de pit staan, en Hamilton pakte de snelste ronde toen een aantal coureurs hun eerste pitstop maakten. Buemi kreeg een drivethroughpenalty omdat hij op een onveilige manier weer terug kwam op de baan na zijn pitstop. In het veld waren diverse inhaalpogingen, niet allemaal even succesvol. Massa beschadigde bij een poging achterblijver Chandhok in te halen zijn voorvleugel, maar Ferrari zei over de boordradio dat de Braziliaan gewoon moest blijven rijden als het niet uitmaakte in rondetijden. Ondanks dat het op tv goed te zien was dat er iets kapot was aan de vleugel. En het leek erop dat het inderdaad niet zoveel uitmaakte aangezien Massa zijn beste tijd verbeterde in de ronde daarna.

Chandhok werd voorbij gestoken door Jaime Alguersuari die de HRT geen ruimte leek te geven om de bocht door te komen. Daarbij raakte de HRT dusdanig beschadigd dat de voorvleugel geheel weggeslagen werd. Na een pitstop kon Chandhok weer verder, Alguersuari raakte even van de baan maar kon ook verder. Een paar bochten later parkeerde Chandhok zijn wagen in het gras en stapte uit. Alguersuari kreeg een drivethroughpenalty voor zijn actie, die hij vrijwel meteen inloste. Vooraan had Webber inmiddels een flinke voorsprong opgebouwd van 11,7 seconden en de Australiër reed opnieuw een snelste ronde.

Massa's rondetijden leken toch wat in te zakken, de Braziliaan verloor tienden per ronde in zijn achtervolging op Button. Webber dook onder de 1:26 en zette met 1:25,868 een nieuwe snelste ronde neer, om de volgende ronde die eer te verliezen aan Alonso die 1:25,703 op de klok zette. Vettel kreeg te horen dat zijn voorvleugel vast gelopen was, maar dat het niet gerepareerd hoefde te worden omdat het toch niet uitmaakte voor de tijden. Buemi pitte voor een vierde keer en stapte dit keer uit zijn Toro Rosso. Webber scherpte ondertussen de snelste ronde weer aan tot 1:25,134 en liep verder uit tot 16,3 seconden voorsprong.

Ondanks dat de onderlinge verschillen tussen een paar coureurs niet zo groot waren, werd er niet veel ingehaald. Rosberg wist uiteindelijk toch voorbij te komen aan Hülkenberg voor de vijftiende plaats, maar de voorsprong van Schumacher op Button was zo ver opgelopen dat een inhaalactie voor de vijfde plek daar al niet meer mogelijk was. Ook Kubica kwam steeds niet voorbij aan Adrian Sutil voor de achtste plaat en ook die voorsprong was opgelopen tot 1,2 seconden. Kamui Kobayashi had met 0,5 seconden achterstand nog kans op het inhalen van Vitaly Petrov. Vettel maakte een uitstapje naast de baan en maakte meteen maar een pitstop voor nieuwe banden.

Vettel vermoedde waarschijnlijk een probleem net voordat de Duitser zijn stop maakte, en dat was niet zonder reden: over de boordradio kreeg de Red Bull-coureur te horen dat zijn remmen het bijna begaven en dat hij voorzichtig moest zijn. Bijna vergelijkbaar met de race in Australië, echter toen ontkende de leverancier alle problemen. Een volgende waarschuwing van het team was zelfs dat de situatie "kritiek" was. De rondetijden van Vettel waren inderdaad zo'n twee seconden langzamer dan de rest van het veld, maar dat was nog niet langzaam genoeg van Red Bull. Kovalainen kwam nooit meer uit de pits, het Lotus-team wist zijn wagen niet meer te repareren.

Hamilton raakte van de baan met wat leek als een lekke linkervoorband. De Brit kon niet verder nadat hij in de grindbak en vervolgens in de bandenstapel belandde. Polesitter Webber werd niet meer bedreigd en won de Grand Prix van Spanje met een ruime voorsprong van 24 seconden op Alonso. De eerste overwinning voor Webber dit seizoen, en teamgenoot Vettel werd dankzij het uitvallen van Hamilton en ondanks zijn slechte remmen nog derde. Schumacher werd op de vierde plek afgevlagd, net voor Button. Massa werd zesde met achter zich Sutil en Kubica. Barrichello pakte toch nog twee punten door van de achttiende startplek toch nog negende te worden en Alguersuari mocht zijn totaal van dit seizoen met één ophogen tot drie punten.

Uitslag Grand Prix van Spanje

Pos. Coureur Team Tijd
1 Mark Webber RBR-Renault 1:35:44.101
2 Fernando Alonso Ferrari +24.0 secs
3 Sebastian Vettel RBR-Renault +51.3 secs
4 Michael Schumacher Mercedes GP +62.1 secs
5 Jenson Button McLaren-Mercedes +63.7 secs
6 Felipe Massa Ferrari +65.7 secs
7 Adrian Sutil Force India-Mercedes +72.9 secs
8 Robert Kubica Renault +73.6 secs
9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1 Lap
10 Jaime Alguersuari STR-Ferrari +1 Lap
11 Vitaly Petrov Renault +1 Lap
12 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +1 Lap
13 Nico Rosberg Mercedes GP +1 Lap
14 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +2 Laps
15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes +2 Laps
16 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth +2 Laps
17 Jarno Trulli Lotus-Cosworth +3 Laps
18 Timo Glock Virgin-Cosworth +3 Laps
19 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +4 Laps
Ret Sebastien Buemi STR-Ferrari +24 Laps
Ret Karun Chandhok HRT-Cosworth +39 Laps
Ret Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +48 Laps
Ret Bruno Senna HRT-Cosworth +66 Laps
Ret Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +66 Laps