Waarom geen Halo 4?

Ergens aan het eind van dit jaar zal de nieuwste telg uit de succesvolle first-person shooter reeks Halo in de winkels liggen. De kans is groot dat dit de laatste Halo wordt die Bungie zal ontwikkelen, dat heeft de studio al eerder laten doorschemeren. Je zou je dan ook af kunnen vragen waarom er niet gekozen is voor een laatste sequel in de vorm van Halo 4, waarmee het verhaal van Master Chief een passend eind kan krijgen. In de plaats daarvan wachten we nu op Halo: Reach, een prequel van de gehele Halo-serie. De creative director achter deze game, Marcus Lehto, geeft tekst en uitleg waarom ze ervoor gekozen hebben om geen Halo 4 te maken:

"Sure, we could have continued on with the series and thought of some other crazy paths, but what we really wanted to do - and this was an idea that came across the plate early on for us and that we immediately fell in love with - was the idea of going back to before the first game.We wanted to make a prequel to the original series, back to the time before Master Chief, back to the origins. And Reach, as a fictional planet, was just a great candidate [to] play around with. It's such a rich world, with such a great fiction surrounding it. We were like: 'Okay, that's it. We've just got a lot of things we can do there so we can build an immense story with it."

Oftewel, natuurlijk was het mogelijk om een spectaculair vervolg te maken. Het algehele gevoel van het team was echter dat het beter zou zijn om een game te maken over  een periode voorafgaand aan de allereerste game, voordat Master Chief in beeld kwam. Reach als fictieve planeet geeft Bungie vrijwel eindeloze mogelijkheden, zowel qua omgevingen als verhaal. We kunnen dus het een en ander verwachten van Halo: Reach, wellicht dat Pachter toch nog gelijk gaat krijgen.....

Halo: Reach