Mosley: "Vertrek BMW en Toyota was niet nodig"

Na Spygate zag toenmalig FIA-president Max Mosley zich met nog een probleem in de Formule 1 geconfronteerd. De kosten voor de sport waren uit de hand gelopen en pogingen om dit in te dammen werden door de teams tegengehouden. Toch vertrokken er enkele teams uit de sport.

Mosley stelt in een ingezonden brief in The Daily Telegraph dat hij al eind 2002 aandrong op kostenbesparende maatregelen in de Formule 1. Hij voerde de regels van het parc fermé in om er voor te zorgen dat de teams niet langer drie motoren per weekend gebruikten. Ondanks dat er op motorengebied bespaard werd, gingen de teams door met het uitgeven van 400 à 500 miljoen dollar per jaar. Daarom organiseerde hij in januari 2008 een meeting in Parijs waarin hij zei dat de huidige situatie de sport zeer kwetsbaar maakte.

De autofabrikanten hadden net recordwinsten geboekt, maar volgens Mosley konden ze dit onmogelijk volhouden door een mogelijke recessie en nieuwe regels van de Europese Unie. De teams waren het er over eens dat er actie ondernomen moest worden en de FIA voerde een studie uit naar een mogelijke budgetlimiet. In de zomer van 2008 waren er enkele teams tegen de maatregelen en dankzij het uitgelekte privéleven van Mosley bleef het onderwerp liggen.

In de herfst vorig jaar werd duidelijk dat er actie nodig was. Niet veel later trok Honda zich terug, ondanks dat de opgerichte Formula One Teams Association al vele maatregelen hadden genomen om de kosten in te dammen. Waar volgens Mosley de FIA samen met de FOTA de kosten wilde indammen was het FOTA-president Luca di Montezemolo die de boot afhield.

De FIA besloot om nieuwe regels uit te vaardigen zodat nieuwe teams in de sport actief zouden worden. Eén ervan was de budgetlimiet. Deze maatregel zou uiteindelijk leiden tot het breken van de FOTA met de FIA. Mosley denkt dat hij in die tijd een fout heeft gemaakt. "Ik had met de bedrijfsleiding van de fabrikanten had moeten gaan praten."

Uiteindelijk bond de FOTA in en kwam er een overeenkomst met de FIA. Toch kon niet voorkomen worden dat zowel BMW als Toyota er nog de stekker uit trokken. Mosley denkt dat als hij de budgetlimiet aan de bedrijfsleiding had uitgelegd dat de teams nu nog in de Formule 1 actief waren geweest. "Met een simpele demonstratie had ik kunnen uitleggen dat de fabrikanten hetzelfde zouden krijgen in de Formule 1, maar dan voor minder geld. Dat is een boodschap die de teambazen namelijk nooit aan de fabrikanten hebben gegeven."

Mosley werd er van beschuldigd dat hij de fabrikanten uit de sport zou hebben gedreven, maar hij ontkent dit. "Het verlies van BMW en Toyota was jammer, omdat het onnodig was. In dat opzicht is het bijna een opluchting dat Ferrari suggereerde dat ik achter dat vertrek zou zitten. In dat geval zouden de bazen van Toyota en BMW namelijk gelogen hebben dat de reden van hun vertrek financiële reden had. En dan zouden ze het dus nodig gevonden hebben om de waarheid om een of andere mysterieuze reden te verbergen."