McLaren test nieuwe bodemplaat

Het team van McLaren reed gisteren op de eerste testdag in Barcelona de langzaamste tijd. De reden hiervoor was dat Heikki Kovalainen een nieuwe bodemplaat testte. Deze moet de bolide meer grip aan de achterzijde geven.

Tot vorige week testte McLaren nog met de achtervleugel uit 2008, maar de reden hiervoor was nog onduidelijk. Door de nieuwe bodemplaat kan McLaren met een kleinere achtervleugel rijden, waardoor ze auto minder weerstand genereert. Ook kan de bolide daardoor sneller over het rechte stuk rijden, iets wat door Kovalainen werd uitgetest door zeer langzaam door de laatste bocht van het circuit te rijden en daarna vol gas te geven.

Doordat de nieuwe regels stellen dat vanaf de onderzijde van de auto geen bodywork zichtbaar mag zijn, is het mogelijk om met een aangepaste vloer te gaan rijden. Daarnaast heet McLaren ook de rest van het bodywork vernieuwd en heeft het in Barcelona maandagochtend in de oude setting gereden en in de middag met de nieuwe die dinsdag verder geoptimaliseerd gaat worden.