Akkoord tussen FIA en FOTA

De FIA en het overkoepelende orgaan van de tien teams, FOTA, zijn het eens geworden over significante kostenbesparingen voor 2009 en 2010. Dat werd dinsdag na overlegd tussen beide partijen bekendgemaakt.

De FIA, vertegenwoordigd door Max Mosley en de FOTA, met Luca di Montezemolo van Ferrari en John Howett van Toyota kwamen vandaag bijeen in Genève om over voorstellen te praten. Deze voorstellen bestaan onder andere uit het gebruik van standaard onderdelen, standaardmotoren en het reduceren van de kosten.

Uit het overleg van vandaag is gekomen dat de kosten behoorlijk naar beneden gaan in de komende jaren. De FOTA zal verder werken aan de voorstellen voor 2010 en verder. Er zijn inmiddels vier belangrijke punten op papier gezet volgens Autosport.com.

Ten eerste moeten de motoren in 2009 niet twee races, zoals nu het geval is, maar drie races meegaan. Daarnaast moeten de fabrieksteams 25 motoren ter beschikking stellen aan de klantenteams voor 10 miljoen euro per jaar. In Brazilië zal er door de FOTA verder gepraat worden over het beperken van de testkilometers in 2009 en het invoeren van een standaard KERS in 2010 of 2011. Tenslotte zullen de FIA en de FOTA na het seizoen gaan praten over maatregelen om de kosten voor de chassis in de toekomst te drukken en over het voortbestaan van klantenchassis in de toekomst.


Met dank aan de submit van Ali Salami en ElmarO