Ferrari: KERS ook voor klantenteams

Volgend jaar moeten Formule 1 auto’s energie opslaan bij het remmen en op elk gewenst moment weer vrijgeven om zo een schonere racesport te genereren. Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) moet er voor zorgen dat dit bewerkstelligd wordt. Ferrari is bereid om zo'n systeem niet alleen voor zichzelf te ontwikkelen, maar ook voor de teams waar zij motoren aan leveren.

Bij KERS wordt tijdens het remmen van de auto de kinetische energie door middel van een vliegwiel opgeslagen en weer vrijgegeven op het moment dat het gewenst is. Hierdoor kan er tijdelijk extra vermogen voor de auto gegenereerd worden, zonder dat dit het milieu extra belast. Het ontwikkelen van een dergelijk systeem is een dure aangelegenheid, zeker voor de kleinere teams.

Force India-eigenaar Vijay Mallya juicht het besluit van Ferrari toe: "Ik denk dat het voor ons het geld niet waard is om zelf een KERS-systeem te ontwikkelen nu we met motoren van Ferrari rijden. We zijn op dit vlak zelfs afhankelijk van Ferrari en ik hoop dat we er niet teveel geld voor hoeven te betalen."

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali over KERS: "Het is een onwijs grote uitdaging, een enorm project waar we keihard aan werken en ik moet zeggen dat we nog een aantal belangrijke punten moeten oplossen. Ook moeten we ervoor zorgen dat we onze klanten een product aanbieden waarmee ze uit de voeten kunnen."

Voor Ferrari levert het leveren van KERS aan andere teams ook voordelen op, omdat hiermee KERS beter verder ontwikkeld kan worden, omdat er niet twee maar zes auto’s met hun motoren met het systeem rondrijden.