Newzoo lanceert game advertising en advergaming marktplaats

Newzoo lanceerde deze week een eerder aangekondigde online marktplaats waar adverteerders en bureaus informatie, cases, aanbod en bedrijven kunnen vinden om gaming in te zetten in hun marketingstrategie en marketingcampagnes. Dit schrijft Peter Warman, oprichter van Newzoo, deze week in een persbericht. Vooraf hebben zich vierenveertig gamebedrijven aangemeld. "Het aanbod varieert van banners op gameportals, in-game advertising in console games en virtuele werelden, game en campagne ontwikkelaars tot beschikbare game licenties en co-marketing mogelijkheden."


De marktplaats is gratis voor adverteerders en bureaus. Er kan op basis van eigen criteria gezocht worden. De zoekopdracht kun je steeds blijven verfijnen. Adverteerders hoeven niet eerst voor een bepaald type van game-advertising te kiezen: "Adverteerders en bureaus kunnen oplossingen vinden dwars door alle vormen van game-advertising heen." Verder staan er op de marktplaats meer dan vijftig case studies; voorbeelden voor bedrijven die nog geen ervaring hebben met game-advertising, maar er wel mee aan de slag willen.

Het aanbod binnen de website van Newzoo bestaat uit drie hoofdgebieden: diensten, concrete advertentiemogelijkheden en beschikbare games. Binnen deze gebieden zijn vierenveertig bedrijven reeds aangesloten:
1. Diensten (Game development & campaign strategy): Gamehelden, Xform, The Saints, Mediamonks, Elements Interactive, GamEffect, Paladin Studios, MAD Multimedia, Soepel, Weber Sites & Games, Laika, Himes, Booleanpark, Lunagames, Noondesign, Stcky Studios, IJsfontein, Playability, Little Chicken, Mediarijk en White Bear.
2. Advertentiemogelijkheden (In- en around-game advertising): Massive (Microsoft), Robbie Networks, RealGames, SpilGames, TMF, Nickelodeon, Red Chocolate, DoubleFusion, MTV Networks, Ilse Media, Jagex, GamePoint, I-med, TTG Sulake en IGA Worldwide.
3. Games (Game licenses & co-marketing): Electronic Arts, United Games, Stoneroos, Ubisoft, Codemasters en Wannahaves.

Deelnemende bedrijven betalen jaarlijks abonnementskosten die variëren van € 299 voor een bedrijfsprofiel tot € 2.499 euro voor het ongelimiteerd mogen aanbieden van advertentiemogelijkheden binnen een site of game-omgeving.