Disney begint aan een nieuw avontuur

Ondanks dat consolidatie en non-originaliteit als een schaduw over de gamesindustrie lijken te hangen, is deze nog steeds in staat om nieuwe toetreders aan te trekken. Disney heeft namelijk onlangs aangekondigd dat het haar eigen IP (intellectual property) gaat uitbaten en dat het een pan-Europese publisher wil worden met grote ambities. Net zoals Sega twee jaar geleden heeft gedaan, wil Disney de controle over haar eigen mogelijkheden hebben, wanneer het aankomt op bestaande en nieuw te ontwikkelen franchises. Het zal dan ook zelf haar software gaan uitbrengen zodra nieuwe franchises ontstaan en bestaande licentiedeals aflopen. "In de toekomst zie ik ons voor 60% van wat we doen een mix van zelf-gefinancierde en zelf-gepubliceerde games ontwikkelen," aldus Andy Mooney, algemeen manager van de divisie Disney Consumer Products. "Er zal echter nog steeds een aantal games zijn waarbij we medefinancieren, mede-ontwikkelen of de licenties uitbesteden aan een derde partij."

Mooney waarschuwde dat de toegenomen interesse van News Corp en Disney in de gamesindustrie erop wijst dat het uitbesteden van licenties waarschijnlijk een afgelopen zaak is, waardoor ze in de toekomst eigen franchises zullen moeten gaan ontwikkelen. "Als je kijkt naar een bedrijf als THQ dan zie je dat de helft van haar omzet bestaat uit het maken van games gebaseerd op licenties. Wanneer filmstudio's de compententie ontwikkelen om zelf games te ontwikkelen en publiceren, dan zal dit een omgekeerd evenredige invloed hebben op de omzet van dit soort publishers. Het materiaal waar ze mee blijven zitten, zal een aanzienlijk groter risico betekenen, daar dit voornamelijk nieuw, onbewezen IP zal zijn."