Burgerjournalistiek Skoeps ten einde

Skoeps, de populaire Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten, houdt op 5 mei op te bestaan. Op die datum ontbinden PCM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media, samen verantwoordelijk voor Skoeps, hun samenwerking. Dat maakte de nieuwssite vrijdag bekend.

Na ruim anderhalf jaar vinden beide partijen dat Skoeps niet langer past binnen hun strategische focus, zo lieten ze weten.

Skoeps heeft de ambitie om van elke Nederlander een verslaggever te maken. De site staat open voor foto's en filmpjes van amateurs die ooggetuige zijn geweest van een nieuwswaardig feit.

"De ambitie van de nieuwssite is gedeeltelijk geslaagd, maar het is Skoeps niet gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen. Op dit moment beschikt Skoeps over de grootste beeldredactie van Nederland met 7500 geregistreerde 'Skoepers' die maandelijks tussen de duizend en 1500 nieuwsitems insturen."

In april 2007 ontving Skoeps een Zilveren SpinAward voor beste website en was het genomineerd voor de World Summit Award in de categorie e-business.