Meer reclame op publieke radio en tv

Icoon MediaDe Publieke Omroep moet meer doen om eigen inkomsten te genereren. Dat vindt het kabinet. De reclame-inkomsten van Publieke Omroep lopen volgend jaar waarschijnlijk fors terug. Maar door onderscheidende programma's te maken moeten adverteerders getrokken worden. "Meer drama, meer nieuwe programma's, nieuwe themakanalen en een scherper profiel, dat zijn de plannen van Publieke Omroep voor 2006", zo zegt staatssecretaris Van der Laan na de ministerraad van gisteren.

Het budget van de Publieke Omroep daalt volgend jaar door bezuinigingen van 750 miljoen tot 730 miljoen euro. Volgens de omroepleiding is de situatie op de reclamemarkt zorgelijk door de magere economische situatie en de komst van nieuwe commerciële zenders. Toch denkt het kabinet dat inhoud van programma's meer reclamemakers moet trekken.

Toch doet het kabinet iets. Op de publieke radio en televisie mag volgend jaar tien procent van de zendtijd aan reclame worden besteed. Nu is dat nog 6,5 procent. Daarnaast mag Publieke Omroep de mogelijkheden onderzoeken voor alternatieve financieringsbronnen en de exploitatie van hun autersrechten.