Marktleider Shell heeft de adviesprijs voor benzine donderdag opnieuw verlaagd. Na explosieve stijgingen in de afgelopen weken, is dit de tweede keer deze week dat de prijs zakt. De adviesprijzen liggen nu 3,4 cent lager dan gisteren. Een liter euro ongelood komt nu op 1,495 euro. Super plus komt op 1,549 per liter. Diesel bleef gelijk in prijs en kost 1,115 per liter.
Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen. De prijsstijgingen in de afgelopen weken waren het gevolg van de orkaan Katrina. Olieplatforms, raffinaderijen en oliepijpleidingen raakten zwaar beschadigd. Dat alles in combinatie met hoge olieprijzen zorgde voor dure benzine. Zaterdag werd de absolute recordadviesprijs bereikt, een liter euro kostte toen 1,549 euro.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Op donderdag 8 september 2005 11:14 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Omdat de Nederlander graag in een land woont waar zijn bedje gespreidt is, waar zorg op een hoog niveau staat (en dat doet het en het is relatief nog goedkoop ook, huilies), waar opvang en/of geld en/of hulp is voor alle vormen van zieken, bejaarden, thuis- en daklozen, huurders, huiseigenaren, verslaafden, asielzoekers, werklozen, arbeidsongeschikten, misdadigers, slachtoffers, minderbedeelden (zowel geestelijk, lichamelijk als maatschapelijk), mensen in psychische nood en wat dies meer zij, etc. etc., etc. En o wee, als er ergens een beetje bezuinigd wordt. Dan is het land te klein. Maar ondertussen leven we nog steeds in een land waar de burger verschrikkelijk veel krijgt toegeworpen. Alleen zijn we zo verwend dat we dat niet meer zien, we denken dat dat normaal en vanzelfsprekend is. En nog erger, we denken dat het gratis moet! Dubbeltje op de eerste rang, anyone?
Al die maatregelen kosten keiharde euro's. En die moeten door de burger worden opgebracht. Linksom of rechtsom. Ik vind het daarom een goede zaak dat de automobilist de melkkoe is. Hij verbruikt brandstof en duurzame productiemiddelen, vervuilt het milieu, verslijt asfalt en daar moet ook allemaal wat tegenover staan. Terecht dus dat dat uit zijn portomonnee komt. Het zou te gek voor woorden zijn als we dat over de rug van de niet-automobilist moesten regelen.
Er zijn dus 3 opties: 1. We houden het zo met die hoge accijnzen en het is een redelijk eerlijk systeem. 2. We verlagen de accijnzen en verhogen andere belastingen want het geld blijft nodig. Hierdoor komt er een onrechtmatige spreiding van lasten. 3. We heffen de verzorgingsstaat op! Belastingen en accijnzen kunnen drastisch naar beneden, want er is veel minder geld nodig en iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen welzijn.
Kiest u maar!
Hmmm...
Je geeft zelf al aan dat je het terecht vindt dat de automobilist de 'melkkoe' is...
Waarom is dat terecht volgens jouw oneindige wijsheid?
Omdat de automobilsten toch wel moeten tanken? Zodat ze mooi kunnen bijdragen aan alle gaten van de begroting? Dan kunnen we net zo goed een huisvestingsbelasting in het leven roepen van laten we zeggen 75,- euro per maand, voor alle inwoners van nederland, dat is vele malen meer rechtvaardiger. We profiteren toch met zijn allen van alle positieve gevolgen van de door jou geschetste 'verzorgingsstaat'? Laten we dan ook met zijn allen er voor betalen! Alle kosten afwentelen op de automobilist is ASOCIAAL.
Komt het nu werkelijk geen moment in 1 van je 3 hersencellen op dat de enige rechtvaardige manier van belasting heffen is daar waar de kosten liggen?
Dus als blijkt dat er in de gezondheidszorg 2 miljard tekort is -> premie's omhoog Dus als blijkt dat er in het onderwijs 2 miljard tekort is -> schoolgeld omhoog enzovoort enzovoort!
Maar het 'stelen' van automobilisten, om het geinde geld vervolgens NIET ten goede te laten komen van het wegverkeer/mileumaatregelen is en blijft ordinair stelen.
Als jij nu zo bijdehand bent, dan had je dit zelf ook wel in kunnen zien.
Je geeft zelf al aan dat je het terecht vindt dat de automobilist de 'melkkoe' is...
Waarom is dat terecht volgens jouw oneindige wijsheid?
Omdat de automobilsten toch wel moeten tanken? Zodat ze mooi kunnen bijdragen aan alle gaten van de begroting?
Dan kunnen we net zo goed een huisvestingsbelasting in het leven roepen van laten we zeggen 75,- euro per maand, voor alle inwoners van nederland, dat is vele malen meer rechtvaardiger. We profiteren toch met zijn allen van alle positieve gevolgen van de door jou geschetste 'verzorgingsstaat'? Laten we dan ook met zijn allen er voor betalen! Alle kosten afwentelen op de automobilist is ASOCIAAL.
Komt het nu werkelijk geen moment in 1 van je 3 hersencellen op dat de enige rechtvaardige manier van belasting heffen is daar waar de kosten liggen?
Dus als blijkt dat er in de gezondheidszorg 2 miljard tekort is -> premie's omhoog
Dus als blijkt dat er in het onderwijs 2 miljard tekort is -> schoolgeld omhoog
enzovoort enzovoort!
Maar het 'stelen' van automobilisten, om het geinde geld vervolgens NIET ten goede te laten komen van het wegverkeer/mileumaatregelen is en blijft ordinair stelen.
Als jij nu zo bijdehand bent, dan had je dit zelf ook wel in kunnen zien.
You do the math...
ik zeg KLIK
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken