Kranten zien oplage dalen

Verreweg de meeste Nederlandse landelijke en regionale dagbladen hebben vorig jaar de oplage zien dalen. Onder de landelijke kranten is Het Financieele Dagblad de grootste daler; de oplage nam vorig jaar af met ruim 7,5% tot 56.819 exemplaren.

Trouw leed bijna 6% verlies, het Algemeen Dagblad 5,7%, de Volkskrant 3% en NRC Handelsblad 2,6%. De grootste krant van Nederland, de Telegraaf, zag het abonneebestand dalen met ruim 2,6% tot 771.296.

In de tijdschriftenwereld ging het een stuk beter. Zo zaten de meeste opiniebladen in de lift. Grote stijgers waren De Groene Amsterdammer (14,7%), HP/de Tijd (14,6%) en Ode (10,3%). Vrij Nederland kreeg als enige te maken met een oplagedaling van 2%. Elsevier bleef stabiel, maar torent met een oplage van 142.384 exemplaren wel ver boven de concurrentie uit.

Opvallend is verder de daling bij de mannentijdschriften, waarbij vooral Esquire en Playboy verloren met respectievelijk 30,4 en 15,2%.