Marja's pretpakket

Marja van Bijsterveldt wil een aantal kansloze studies in het mbo gaan inperken. Laat ik het nu toch een keer eens zijn met Van Bijsterveldt! Nou ja. Deels dan. Op het moment dat iemand mij betrapt op volledige sympathie voor dat onmens, heb ik bij dezen toestemming gegeven om mij een kogel door de kop te jagen.

Maar ze heeft deels wel gelijk. Als opleidingen niet voldoende rendement opleveren, is de legitimiteit van zo’n opleiding in het geding. Een mbo-studie kantklossen zal ook door niemand worden geaccepteerd.
Het lage rendement ligt er dan vooral in dat er simpelweg amper werk is te vinden in een bepaalde markt. Als onderwijs toch al onder druk staat, is het niet verstandig om met dergelijke studies breed uit te pakken.

Dat moet ik de minister deze keer dan ook wel nageven. Er wordt nu eens niet meteen resoluut over opheffen gesproken, maar over inperken. Regionaal zal worden bekeken of er per regio inderdaad wel voldoende potentie in een opleiding zit.

Maar! Mijn beroemde en beruchte “maar” natuurlijk!
Is het niet verstandig om ook het ontstaan van dit soort opleidingen eens grondig te onderzoeken? Want het is natuurlijk gewoon het gevolg van het al tientallen jaren falende onderwijsbeleid. En dáár verandert voorlopig helemaal niets aan.

De onderwijsfabrieken die in de loop der jaren zijn ontstaan, hebben steeds meer een financiële drijfveer in hun beleid opgelegd gekregen. Of ze hebben het zichzelf opgelegd. Als je de ruimte en capaciteit hebt om duizend middelbare scholieren te onderwijzen, moet je zorgen dat die ruimte en capaciteit kunnen worden betaald. Daar zijn dan dus altijd die duizend leerlingen voor nodig.
Wat hebben we nu zien gebeuren? Technische opleidingen kregen steeds minder studenten en exacte vakken werden steeds vaker vermeden. Dus waren er steeds meer scholen die dan wel de capaciteit hadden om een fatsoenlijke opleiding te bieden, maar voor die opleidingen was dan weer geen aanwas. En dan zit je daar met tientallen lokalen en leerkrachten, waar geen leerlingen voor zijn.

Hoe krijg je die leerlingen weer binnen?

We kregen toen dus die devaluatie van opleidingen, enkel om dat aantal leerlingen maar binnen te trekken. Eerst kon je alleen op hoger- of academisch niveau een studie mediavormgeving volgen. Of een opleiding in de muziek of toneel. Maar om de geldstromen voor die enorme scholengemeenschappen op gang te houden, werden opleidingen gewoon dusdanig uitgekleed, dat ze uiteindelijk ook op mbo-niveau konden worden onderwezen. En dat alles, enkel en alleen om die scholengemeenschappen rendabel te houden!
Het gevolg: enorm leuke opleidingen waar natúúrlijk ook enorme belangstelling voor was. Dat is op zich toch niet gek?
Maar het resultaat is inderdaad dat er nu een hele berg jongeren van het mbo komen, die amper een andere keus hebben dan doorleren of werkeloos thuiszitten.

Is het niet verstandiger om de andere studies weer interessant en populair te maken? Dat had natuurlijk de eerste actie moeten zijn, maar dat is voor een hele serie nutteloze studiejaren al te laat. Laten we dan in ieder geval de leerlingen die er nu aankomen nog een eerlijke kans geven op degelijk onderwijs.

Ik vrees weer het ergste. Van Bijsterveldt blijft onverminderd de schuld vooral bij ouders en leerlingen leggen. Ze blijft als een bezetene het ernstig falende competentiegericht leren verdedigen. Van Bijsterveld heeft de invoering van de kwalificatieplicht voor jongeren er doorheen weten te drukken, maar de kwaliteit van de vereiste diploma’s heeft ze nog geen seconde weten te bewaken of verbeteren. Voor veel minder geld moeten er veel meer en veel hoger opgeleide leerkrachten opdraven. Ze wil zelfs hbo’ers inzetten om de taalachterstand in de kinderopvang te verhogen, terwijl net bekend is geworden dat de hbo'ers zelf óók een stevige taalachterstand hebben!

Wanneer komt nu eindelijk eens het moment dat niet alleen de minister, maar echt dat hele verdomde ministerie tot de conclusie komt dat ze er al jaren een puinbak van maken? Het is lapmiddel op lapmiddel, terwijl iedere deskundige kan vertellen dat het niet gaat werken. Ieder dom plan uit het verleden wordt opgelapt met een nieuw dom plan, om maar vooral te verdoezelen dat het eerste idee ook echt verschrikkelijk slecht was.

Falen op falen op falen op falen op falen op falen op falen!

Het is zo simpel. Gewoon toegeven dat heel dat Ministerie van Onderwijs tientallen jaren heeft gefaald. Alleen dan kun je weer constructief beleid gaan maken.