column
Column: Altijd weer die buschauffeurs
- "Ach.. die chauffeurs zijn zo chago als t maar kan. Collega van me zat laatst ook al klem tussen de deuren omdat meneer de chauffeur weer graag verder wilde rijden en t uitstappen van de passagiers m niet snel genoeg kon gaan."
- "Buschauffeurs krijgen te weinig betaald ofzo, ze zijn hier ook altijd chagerijnig. Zeg je vriendelijk hoi en doei, vrijwel geen reactie. Wil je uitstappen en je zit voorin in een volle bus, doet ie de voorste deur niet los en zegtie "achteruit stappen". Of als je in stapt rijd ie al weg voor dat je uberhaubt zit. Flikker je een eind door die bus heen, fantastisch is dat."
- "Die buschauffeurs zijn duffe gasten, laatst riep er iemand herhaaldelijk "*CHAUFFEUR!*" in een rustige stilstaande bus omdat iedereen bij de deur achterin stond te wachten en op de knop drukt alleen die vent liet hem niet open"
- "In Nijmegen gebeurt het in de drukte ook vaak dat chauffeurs zonder op of om te kijken op een gegeven moment de deuren dichtgooien. Dat is levensgevaarlijk, vandaag werd ik door de deuren naar binnen gedrukt. Wat beter opletten kan geen kwaad!"
Naar aanleiding van deze reacties sloeg ik zelf ook aan het denken: Zijn de Nederlandse buschauffeurs echt zo klantonvriendelijk als hier beweerd wordt? Ik besloot eerst mijn eigen Maastrichtse situatie onder de loep te nemen. En inderdaad, ik kan me eigenlijk alleen onvriendelijke gevallen herinneren: chauffeurs die vlak voor je wil instappen de deur dicht kletteren, niet wachten als je nog snel komt aangerend, of die insinueren dat je OV niet van jezelf is en dat ze een goede daad verrichten door je toch in te laten stappen.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat we er van uitgaan dat chauffeurs zich netjes gedragen, zodat we alleen de excessen, in dit geval onvriendelijkheid, onthouden. Als proef besloot ik daarom mijn huidige situatie in Wenen te bekijken: Zijn de chauffeurs hier net zo onvriendelijk? Verrassend of niet, mijn conclusie luidde neen. Ik kan me van twee maanden Wenen eigenlijk alleen maar positieve dingen omtrent de buschauffeurs herinneren. Hoe vaak kwam ik, of iemand anders, niet aanrennen en deed de chauffeur nog snel de deur open. Eergisteren zelfs nog: de U-bahn (ondergrondse) was net aangekomen, waardoor er veel mensen moesten overstappen. Laat nu de benodigde bus al klaar staan. Aan de overkant ja, waar het dus even niet mogelijk was te komen, gezien de verkeersdrukte op een driebaansweg om kwart voor vijf op een vrijdag. En het licht stond op rood. De chauffeur had allang weg kunnen rijden, de deuren zaten zelfs al dicht, maar deed de achterste deur open toen hij merkte dat zoveel mensen nog wilden instappen. Aangezien de bussen in Wenen met een drukknop open gaan valt daar weinig over te vertellen, maar gevallen waarin de deur te snel dicht ging, zijn mij niet bekend. Nou kun je deur ook met een drukknopje van buiten open maken, maar dat terzijde. Nee, niets dan lof voor de Weense buschauffeurs.
Nu is het natuurlijk mogelijk dat ik ook hier weer de excessen onthoud, en wel alleen de positieve gebeurtenissen. Door de ervaringen in Nederland zou niet het beleefde gedrag, maar het onbeleefde gedrag tot standaard geworden zijn, waardoor elk beleefd (normaal) gedrag in Wenen er als een exces uit ziet. Maar voordat het hier te moeilijk wordt, en ik in de knoop kom met mijn conclusie, laat ik dit verder buiten beschouwing. Ik studeer bovendien geen psychologie, dus verder hier op in gaan heeft geen zin.
Ik zie dus duidelijk een verschil in het gedrag van de Maastrichtse en van de Weense buschauffeurs. Dit verschil valt op het eerste gezicht moeilijk te verklaren. Wenen is dan wel groter dan Maastricht, en er rijden meer bussen, maar daar valt mijns inziens niets uit af te leiden. Misschien krijgen de Weense buschauffeurs wel vriendelijkheidscursussen, wie zal het zeggen? Maar volgens mij ligt het probleem bij de reizigers zelf. In Nederland is iedereen gejaagd en chagrijnig. In Wenen zijn de reizigers veel meer ontspannen, minder gejaagd en dus minder chagrijnig. Waardoor ook de buschauffeur minder chagrijnig wordt. Nu nog een oorzaak zien te vinden voor het minder chagrijnig zijn van de passagiers.
Die is gauw gevonden! Het werkelijke probleem ligt niet bij de passagiers die naar willekeur slecht gehumeurd zijn. Nee, het probleem ligt bij het slechte openbaar vervoer! In de Oostenrijkse hoofdstad is het openbaar vervoer bijna perfect geregeld. Bus, trams en metro's hebben overdag tussenpauzes van slechts hooguit 6 minuten. Je loopt gewoon de deur uit en wacht op de eerste lijn die komt. Ook aansluitingen mis je nooit. Daardoor hoef je minder gehaast zijn, is er geen reden om slecht gehumeurd te zijn, dus ben je dat ook niet. De chauffeur heeft daarom geen chagrijnige passagiers in zijn bus en zo is er voor hem ook geen reden om chago te zijn. Dus is hij aardig tegenover zijn passagiers (over die ene ongestelde **** die snel wegreed toen ik eraan kwam zullen we het maar niet hebben, bovendien bestuurde zij een tram) en zullen zijn passagiers alleen maar nog aardiger worden, waardoor de chauffeur nog aardiger wordt en zijn passagiers geen enkele reden meer hebben tot zeuren. Wat tenslotte de gehumeurdheid van ons allen ten goede komt.
Nu alleen nog ons OV-systeem zo zien te regelen als het Weense...
nou merkte ik van de week terwijl ik in de winkel stond te werken dat ik niet de enige ben die het opmerkt, ik was bezig een mail te typen, maar er kwam een klant binnen, dus ik groet de beste man, die keek me heel verwonderlijk aan en zegt:
ik ben 6 telefoonzaken ingelopen, maar nergens zegt er iemand even wat terwijl ze helemaal niets aan het doen zijn, jij bent aan het typen en groet me wel...
ik vind het normaal, maar goed zal wel soort uitstervend ras zijn... maar ik ben en blijf van mening dat een beetje vriendelijkheid en beleefdheid geen kwaad kan!
Je column Roeleert! (jaja, Roeleert, verkapte link naar het Junior Eurovisie Songfestival van gisteren)!!
Idd, buschauffeurs zijn chago, en dat zou wel eens kunnen komen door wat jij hier omschreven hebt... Stuur deze column eens naar de Minister van Verkeer, misschien helpt t... hebben we morgen weer wat nieuws
"ChrisJX voorgedragen als vervanger van de minister van Verkeer foto"
Nee, alle gekheid op een stokje, geweldige column!
Wat nog het meest frapante is: zelfs 's nachts is er nog de mogelijkheid om thuis te komen. Er rijden gewoon IEDERE NACHT bussen. Echt geweldig! foto
Wenen schopt gewoon kont!!
Ja, er zijn ook goede chauffeurs. Ik woon dan niet in de grote stad dus het is wat rustiger, maar met een heb ik bijna ruzie gehad:
Het was jaren geleden, de eerste keer dat Hermes beltaxi's inzette. Je weet wel: lijnen (of lijnstukken) met minder passagiers werden gereden door een taxi(busje) die je minstens een uur van te voren moet bellen.
In Venlo stapt een Duitser in die naar Meyel wil. Bus gaat maar tot Panningen, dan beltaxi. Dit is ook wat de chauffeur zegt. Duitser weet even niet wat hij moet doen en krijgt ook geen uitleg hoe hij dan de beltaxi moet bestellen. Ik tegen die chauffeur 'ach, kunt u niet de centrale vragen of ze voor die man even een beltaxi bestellen?' 'Nee. Is niet mijn taak, staat niet in de regels!' Echt bits kortaf. (later las ik dat het wel in de regels staat dat de chauffeur de beltaxi voor je kan bestellen) Ik dring nog even aan want het was inmiddels tijd om te vertrekken, de man had dus geen mogelijkheid meer om zelf te bellen (voor de beltaxi van een uur later) en in Panningen bellen betekende dat hij te laat was voor die beltaxi van een uur later en hij dus twee uur moest wachten.
Zelfde reaktie, chauffeur werd zelfs kwaad.
Een halte later (koninginnesingel) staat de bus al bij het stoplicht (voorbij de halte) komt er een lekker wijf aanrennen. Chauffeur doet de deur open (wat ook een unicum is!). Ik zeg 'dat staat ook niet in de regels' 'IK MAAK ZELF WEL UIT WAT DE REGELS ZIJN!!!!' kwam er schreeuwend uit.
Right. foto Ik hoop dat die kerel bij de eerste inkrimping afgevloeid is want hij heeft blijkbaar niet in de gaten dat als je de klant niet tevreden houdt de klant geen klant meer is en hij zonder werk zit.
http://www.youtube.com/DerOllie
zo wordt ik regelmatig voorbijgereden als ik niet op tijd van het voorste naar het achterste perron sprint als de tram daar toevallig stopt vanwege voorganger foto
[ Dit bericht is gewijzigd door peedjeeh ]
Mja, zo veel ervaring heb ik ook niet met OV, maar zo erg negatief vind ik het niet qua bussen...
Werd paar maanden door zo klein busje opgepikt en dat was die mevrouw d'r laatste rit en ze zette me voor me huis af en nee het was geen taxi het was een busje van connexxion foto
foto Eleentje
Echter, de passagier kan hier ook heel veel aan doen.
Ik zie regelmatig gebeuren dat een chauffeur wel vriendelijk reageert en niet eens een goede morgen of goedemiddag krijgt. Het enige wat de passagier dan kan zeggen is "Hilversum" of "Bussum".
Volgens mij is het in ieders belang als we onze reis beginnen met goedemorgen of goedemidag. Is dit nu zo moeilijk. Een woord als "Alstublieft" of "Dank u". Gewone beleefdheidsvormen die mensen regelmatig vergeten.
Nou ik begrijp de chauffeurs wel als er niets gezegd wordt en de eindbestemming alleen nog maar geblafd wordt.
En als een bus voor je neus weg rijdt, kijk dan even op je horloge. Is de bus niet al een paar minuten te laat?
Ik hoor het jullie nu allemaal denken, "Nou dan kan hij mij toch ook nog wel even meepikken?"
En hoe reageer je dan als je merkt dat je wel op tijd vertrokken bent, maar door die mensen die te laat bij hun halte aankomen en toch nog door de chauffeur opgepikt worden te laat op je eindbestemming komt?
Nee, ik denk dat iedereen maar eens goed moet nadenken en moet kijken voor men met een oordeel komt. En natuurlijk er kan wel eens het een en ander fout gaan, maar leg dit niet direct bij de chauffeurs, die hebben al genoeg gezeik aan hun hoofd.
quote:
Hmm kirsty, de laatste tijd hebben je columns wel een beetje een in-wenen-is-alles-beter bijklank...
Onmogelijk. In de vorige 2 columns is het hele woord Wenen niet voorgekomen. De column daarvoor ging dan wel over Wenen, maar het ging over het verschil tussen Wenen en Nederland. En daarvoor heb ik het nooit over Wenen gehad.
quote:
Ja schrijf naar aanleiding van FP reacties een column! Weet je zeker dat je een lekker ongegrond en dom beargumenteerd verhaal krijgt.
Geweldig, lezers met opbouwende kritiek foto
(oh ja, dat was sarcastisch... foto)
[ Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX ]
Al met al zijn ook hier en in Utrecht de chauffeurs voor het grootste gedeelte aso's, wat wellicht ook voor een deel komt door het overige weggedrag en verkeerssituaties in Nederland. Een voorbeeldje dat in dit land verkeerslichten anti-mobiel afgesteld staan: in Den Haag moet je gemiddelde snelheid over het algemeen boven de 60 liggen om een groene zone te creëren, in Eindhoven ligt de gemiddelde snelheid nog hoger namelijk tegen de 70 in een 50 km zone om groen te houden (alleen oppassen voor flitskasten), wat ook een probleem is is de doorstroom bij verkeerslichten, bij heel veel verkeerslichten staat alle verkeer bijna 30 seconden stil voordat er weer iets op groen gaat, in een stad als Wenen bijvoorbeeld laat je het wel uit je hoofd om door rood te rijden, zodra het rood is word het aan de andere kant namelijk gelijk groen, dat is hier dus niet het geval (lijkt mij uitlokking van een misdrijf beide situaties). Al met al kan het hier ook op een simpele manier een stuk dragelijker voor iedereen worden.
Overigens zijn de buschauffeurs maar zelden onvriendelijk. Zolang je zelf netjes en attend bent zal het bij buschauffeurs niet substantieel vaker voorkomen dat ze onvriendelijk zijn volgens mij.
pas als jij alles in je leven perfect doet mag je commentaar hebben op anderen. :W
quote:
generaliserende titel, bah
pas als jij alles in je leven perfect doet mag je commentaar hebben op anderen. :W
Ja, met dat argument kan ik jou ook nog wat vertellen :W
Alkmaarse buschauffeurs. foto
quote:
In Nederland is iedereen gejaagd en chagrijnig. In Wenen zijn de reizigers veel meer ontspannen, minder gejaagd en dus minder chagrijnig.
Inderdaad, de mensen hier kunnen weinig hebben en klagen overal steen en been over.
Ob Sonnenschein, ob Sterngefunkel, Im Tunnel bleibt es immer dunkel - Erich Kästner
[ Dit bericht is gewijzigd door Gozaru_X ]
quote:
Ja, met dat argument kan ik jou ook nog wat vertellen :W
En dan krijg ik een -1 onzin?
Om nog even terug te komen op mijn 'onzin' reactie, IK VIND het een dom verhaal zonder goede argumenten. Iedereen weet dat op de FP alleen maar negatieve zeikerds zitten die nergens het positieve van kunnen inzien. Als je dan n.a.v. hiervan een column gaat schrijven krijg je dus een DOM VERHAAL. Maargoed, blijkbaar is dat een -1 onzin waard. En ga nou niet zeiken dat ik in FB moet klagen over moderaties want dat heeft toch 0,0 zin.
Maar toen bleek dat ze een rechtszaak verloren hadden over onbeleefde buschauffers, en dat ze dik moesten betalen als ze onaardig tegen je doen. Domper :S
Eigenlijk had ik eerst hier willen schrijven dat ik helemaal niet zulke slechte ervaringen heb met het OV, en dat is ook zo. Bij mij zouden het maar een paar rotervaringen zijn die het verpesten voor de goeden.
Het is me ook al vaak genoeg gebeurd dat de bus bij de halte bleef staan wachten (soms nadat ie al was begonnen met optrekken), omdat ik ineens uit een zijstraat een eindje bij de halte vandaan kwam aanrennen. Ook heb ik een keer meegemaakt in een trein in zuid-limburg dat de conducteur aan de machinist vroeg of die de trein wilde stoppen bij een klein tussenstationnetje, omdat wij per ongeluk in de sneltrein gestapt waren ipv in de stoptrein. Ze deden het ook nog, terwijl die trein helemaal niet hoorde te stoppen bij dat station!
Ach, het zou ook al helpen als je je goede ervaringen wat beter onthoudt.
Het enige wat me dan weer wel opvalt, als ik er zo bij nadenk, is dat iedereen in de dienstverlenende sector (bij banken, winkels, noem maar op) heel klantgericht is, heel vriendelijk (echt boven straatniveau, waar je met veel geluk nog net 'mompel' hoort van iemand die je groet), terwijl juist in deze tak van de dienstverlening de vriendelijkheid veel meer op straatniveau zit.
Belgische buschauffeurs komen op mij erg langzaam en dom over, maar zijn net zoals Nederlandse chauffeurs zeker niet vriendelijk, maar ook niet echt onvriendelijk.
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
Hier in groningen zijn de busschaufeurs echt aardig, sommige staan erom bekent dat ze extra leuk zijn (cq hard scheuren Zernike>Centraal)).
Ze zeggen bijna altijd Moi tegen je, wachten op je als je achter de bus aanrent, wachten totdat je zit als je instapt, etc.
Natuurlijk zitten er ook echte eikels tussen die van dit alles nix aantrekken en het lekker klantonvriendelijk maken.
Maar over het algemeen zijn ze wel aardig!
Dus tzal wel liggen aan het westen oid....
wel op dinsdag altijd een leuke, die rijdt echt debiel! mooi man... ik lach me elke keer weer dood als wel met 90 over die weg rijden waar 60 is toegestaan....
owja het verschil is ook wel zichtbaar binnen en buiten de randstad.
buiten de randstad hebben ze meestal meer tijd..
alhoewel bij de interliner hebben ze ook wel alle tijd voor je.. super chauffeurs
[ Dit bericht is gewijzigd door Zebigboss ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken