Concert: The World of Hans Zimmer in Ahoy

The Lion King, Gladiator, Pirates of the Caribbean, Inception; het zijn slechts enkele werken van Hans Zimmer, één van de meest invloedrijke componisten van onze tijd. Dinsdag 13 november werd Ahoy ondergedompeld in zijn muzikale wereld met The World of Hans Zimmer – A Symphonic Celebration en FOK! was erbij.

Filmmuziek leeft. Steeds vaker touren filmcomponisten met orkesten en bands rond de wereld om hun werken in grote zalen ten gehore te brengen. Denk aan James Newton Howard, die in 2017 het Concertgebouw aan deed of Ramin Djawadi, die dit jaar Game of Thrones Live naar Amsterdam bracht. En Zimmer zelf natuurlijk: in 2016 en 2017 stond de componist ook al in een bomvolle Ahoy en Ziggo Dome met zijn Hans Zimmer Live-tour.

The World of Hans Zimmer in Ahoy

Vanavond is de Oscar-, Grammy- en Golden Globe-winnaar terug in Nederland. Hoewel hij dit keer niet in levende lijve in de concertzaal is, is zijn aanwezigheid toch duidelijk voelbaar. Naast zijn rol als muzikale regisseur en curator van de show, is hij gedurende de avond meerdere malen in video’s te zien op de grote schermen van de Rotterdamse concertzaal. ‘Welcome to my studio, welcome to my world’, opent Zimmer de show. Het dreunende geluid van de basdrum onderbreekt het luide applaus en ontwikkelt zich in de opener van de avond: The Dark Knight.

Waar Zimmer in zijn voorgaande tour naast een orkest ook een band met zich meebracht en meer focuste op elektronische geluiden, geniet het publiek vanavond van de werken gebracht door een symfonisch orkest. Onder leiding van Gavin Greenaway speelt het orkest, met behulp van sopranen, een koor en zangeres Lisa Gerrard een enorme variatie aan Zimmers werken. Visuele projecties van filmscènes, ook door Zimmer zelf gekozen, ondersteunen de muziek. Film en muziek vormen vanavond een magisch samenspel, waarin muziek de beelden leidt, in plaats van andersom.

Kinderlijke blijheid

Van The Dark Knight en Hannibal tot The Holiday, Spirit en Inception; een enorme variatie aan Zimmers werken komt langs vanavond. Waarom de componist uitstapjes maakt van serieuze films als Pearl Harbor en The Da Vinci Code naar animatiefilms als Kung Fu Panda, legt hij uit in één van de video’s: ‘I always say I’m doing it because of my children, but that’s not true. I do them because I’m a child.’

En die kinderlijke blijheid komt bij iedereen in de zaal naar boven, wanneer de twintig minuten durende pauze voorbij is. Een ukelele wordt tevoorschijn getoverd voor de muziek van Madagaskar en blazers en strijkers dansen, met hun instrumenten rondzwaaiend, vrolijk mee met de animatiefiguren op de schermen.

The World of Hans Zimmer in Ahoy

Lisa Gerrard

Iedereen heeft zo zijn favorieten vanavond, maar er kan gezegd worden dat het grootste deel van de zaal smachtend wacht op de Gladiator suite. Dat kan natuurlijk ook niet anders als dé stem van de soundtrack, Lisa Gerrard, haar opwachting maakt. De kracht van haar stem komt al vroeg in het concert naar boven, in Injection uit Mission Impossible II, een film waar zij ook haar stem aan leende.

Hoewel de muziek de stem van Gerrard in de kleinere momenten soms overstijgt, blaast ze de zaal toch compleet omver. Haar bijzondere stemgeluid ragt recht door je ziel en in combinatie met het symfonisch orkest is kippenvel onvermijdelijk.

The World of Hans Zimmer in Ahoy

Bezieling

Na een handentintelend applaus voor de (aan alle verwachtingen voldane) Gladiator suite, zet Zimmer zelf in een video Inceptions Time in. Het is tijd om deze avond vol pure, muzikale emotie af te sluiten. Tenminste, na ‘one more’, zoals dirigent Greenaway kort maar krachtig brengt. En met He’s a Pirate nog nadreunend in ieders oren, verlaat het publiek betoverd de zaal. Zimmers werk is niet ter ondersteuning van beelden, het is ter versterking. Het is bezieling. En dat is wat iedereen in Ahoy voelde vanavond: de ziel van de muziek.