Blu-ray: Revolution (Seizoen 2)

Twee jaar geleden denderde Revolution onze huiskamers binnen als de nieuwe serie van J.J. Abrams (Alias, Lost) en Eric Kripke (Supernatural). De serie was eigenlijk niet zo goed maar wat had iedereen er een pret bij. De kijkcijfers lagen in de VS dan ook vrij hoog en een tweede seizoen zat al snel in de pijpleiding. Seizoen 2 bleek pas achteraf ook het laatste seizoen van de serie te zijn. De kijkcijfers daalden en de serie werd dan ook van de buis gehaald. Deze blu-ray is dus een mooie kans om te achterhalen waar het mis is gegaan.

Revolution season 2 still 2

Revolution verhaalt over een samenleving waar al jaren geen stroom meer bestaat. Het eerste seizoen liet de kijker kennismaken met deze wereld, waarin de VS uit elkaar gevallen is. De vijand was de Monroe-republiek, waar de familie Matheson het tegen opnam met pijl en boog en heel veel zwaarden. In dit tweede seizoen is er een nieuwe vijand: de Patriots. Deze Patriots claimen de overblijfselen van de voormalige Amerikaanse overheid te zijn en zijn vastberaden het land terug te veroveren. Monroe sluit zich al snel aan bij de Matheson, terwijl de Neville-familie zich bekommert om de vrouw van Tom. En dan is er dit seizoen ook nog de nanotechnologie, maar dat...

Al vlug in dit seizoen wordt duidelijk dat de charme en goodwill, die de serie in seizoen 1 nog had, hier verloren is. Oude verhaallijnen worden gerecycled (het vervangen van Monroe door de Patriots verandert weinig aan de set-up) en het publiek voelt zich in het ootje genomen worden. In de openingsscène wordt een onnodige tijdsprong van zes maanden gemaakt. Dit voelt ook als een goedkope truc om de status quo wat op te schudden, hoewel deze wel heel erg lijkt op de start van seizoen 1. Seizoen 2 is dus een herhaling van zetten.

Revolution season 2

Op het beeld en de audio van de blu-ray van deze serie is in ieder geval niet bezuinigd. Schitterend beeld en een geweldig klinkend audiospoor verbloemen niet de matige verhaallijn van deze reeks. De blu-ray wordt uitgebracht met een paar extra's. Deze zijn vrij simpel maar voor de liefhebber wel erg interessant. Er is een interview van een klein half uur met de schrijvers in de schrijversruimte. Dit is echt gefilmd als een gesprek tussen de schrijvers onderling, waardoor alles erg open besproken wordt. Er is ook een segment dat het panel van de San Diego Comic Con in beeld laat zien. Ook is er aandacht voor landen waar mensen écht zonder stroom leven en hoe de serie heeft bijgedragen om mensen hier bewust van te maken. Rond dit af met een blooper en je zit gebakken.

Deze set is er enkel voor de échte fans om de serie compleet te maken. Helaas is de serie niet tijdig geannuleerd door de zender, waardoor de serie met een cliffhanger eindigt. Dit is eigenlijk alleen maar terecht.