Super Smash Bros Wii U-editie

Jemig, wat voelt het toch lekker om Pikachu verrot te trappen, Yoshi van een platform af te gooien en een bom te gooien op Mario. De Nintendo 3DS-versie was al tof, en nu Super Smash Bros. eindelijk op de Wii U te spelen is, voelt het pas echt als een feest. De grootste fans hebben het spel ondertussen al gekocht, maar mocht je er nog over nadenken, dit zijn de zeven redenen om deze game toch nog in huis te halen.

7. De Graphics

Het klinkt misschien gek, maar dit is misschien wel de best uitziende Nintendo Wii U game ooit. De resolutie is lekker hoog, de kleuren zijn lekker fel en de framerate is hoog en zeer stabiel waardoor het lijkt alsof Nintendo er alles aan gedaan heeft om alles wat mogelijk is qua graphics uit de Wii U te persen. Hoewel de Nintendo 3DS-versie er prima uitzag, komt deze game gewoon beter tot zijn recht op een groot scherm.

6. Een vechtersbaas voor iedereen

Nu er 49 vechtersbazen in de game zitten, moet er wel een personage bij zitten dat je leuk vindt. Nintendo heeft uiteraard de oude bekenden er weer ingestopt, maar Pac-Man en het Duck Hunt Trio (bestaande uit de hond, eend en iemand die schiet met de Nintendo zapper) zijn zo goed uitgewerkt, dat zij nu al tot mijn favorieten behoren. Elk personage is naar smaak aan te passen en kan worden geüpgraded met items die je overal kunt vinden. Persoonlijk mis ik Solid Snake, maar aangezien Nintendo helemaal op de DLC-toer is, komt dat vast wel goed.

Gamecube controllers!

5. De besturing

Nintendo heeft het licht gezien en geeft nu een hele rits aan besturingsmogelijkheden. Wil je met de al wat oudere Wii- of Wii Pro-controller, de nieuwe Wii U Pro-controller, de Nintendo 3DS of met de overal uitverkochte GameCube-controller adapter spelen? Het kan allemaal. Nintendo heeft een revolutionaire stap gemaakt door alle controllers van de laatste drie generaties te ondersteunen.

4. Smash Tour

Het klinkt misschien gek, maar soms willen mensen wel even iets anders doen dan alleen vechten. Om die reden heeft Nintendo er ook andere spelopties ingestopt. Een daarvan is Smash Tour, waarbij je met maximaal vier man een bordspelletje kan spelen. Dit lijkt veel op Mario Party, omdat je nu ook over een speelbord beweegt, maar nu verzamel je Mii-punten in plaats van sterren om de statistieken van je speler te verbeteren. Ondertussen moet je ook nog eens kaartjes waarop de personages staan oppikken zodat je kan vechten. Aan het einde van de laatste ronde vecht je tegen elkaar om te zien wie de betere fighter is. Een leuke toevoeging voor wie even wat anders wil.

Smash tour!

3. Online

Het gebeurt soms dat je een potje wil vechten en dat je vrienden andere verplichtingen hebben. Gelukkig kun je in Super Smash Bros. ook online vechten en na een lang weekend spelen heb ik weinig problemen ervaren. Dat was wel anders bij Super Smash Brawl. Mocht er toch wat snelheid uit het spel worden gehaald, dan ligt het meestal aan de spelers zelf. Dankzij het lobbysysteem heb je binnen twee minuten een potje gevonden en laat je je tegenstander alle hoeken van de arena zien. Helaas is de online multiplayer gelimiteerd tot vier personen en geen acht man.

2. Genoeg te doen

Er ontbreekt een lange singleplayer zoals een Adventure Mode of een vervolg op de Subspace Emissary. Maar in plaats van een horde generieke vijanden te verslaan, heeft Sakurai ervoor gekozen om een nieuwe modus genaamd Special Orders te introduceren. In deze modus heb je de keus tussen de Master Orders waarbij je met je verdiende in-game cash prijzen zoals muziek of uitrustingen voor je personage kan vrijspelen.

De Crazy Orders zijn veel spannender. Tijdens het spelen in de andere modi speel je kaartjes vrij die je in de Crazy Orders kan inzetten. Je hebt dan tien minuten om kleine opdrachten te voltooien. Deze leveren betere bonussen op dan bij de Master Orders en als je denkt dat je er genoeg hebt, dan moet je nog een potje tegen the Master Hand spelen. Hierbij blijft de schade die je hebt ondervonden staan en als je verliest, dan ben je alles kwijt, inclusief je zuurverdiende kaartje.

1. Vechten met zijn achten

Je kunt dan wel niet met acht man online tegelijk spelen, maar niets is leuker dan met acht man tegelijk te vechten. Ik heb dan wel geen zeven vrienden, maar met zijn vijven was de chaos al compleet. Het is dan ook geen kwestie meer van tactiek, maar meer van overleven. Gelukkig zijn er arena’s die extra groot zijn (zoals The Great Cave Offensive), maar dan zoomt de camera zo ver uit dat je toch geen benul meer hebt van waar je bent. Dat maakt ook geen reet uit, want je bent niet de enige met dit probleem. En anders zet je Amiibo’s in; als deze een flink hoog level hebben dan voelen ze net als echte spelers!

• Nu nog meer personages
  • Nu met acht spelers tegelijk
  • Alle bovenstaande punten