Total War: Rome II

Het eerste deel is volgens fans het beste deel uit de Total War-serie. Het was dan ook geen verrassing dat Total War: Rome een vervolg heeft gekregen. Weet Total War: Rome II het eerste deel te evenaren of te overtreffen? Of is er te veel in veranderd waardoor het niet in de buurt komt?


Total War: Rome II kent een aantal speelmodi. De belangrijkste en veruit de grootste hiervan is de campaign. Je kunt in de campaign zelf kiezen met welk volk je wilt spelen. Zoals het ook in het Romeinse tijdperk was, zijn er ook in Total War: Rome II gigantisch veel volken waar je uit kunt kiezen. Ik zou bijna willen zeggen: sla een geschiedenisboek open, kies een volk uit die tijd en de kans is heel groot dat je ermee kunt spelen. Uiteraard heeft elke groep voor- en nadelen in de dingen die zij goed of minder goed beheersen.

Binnen de campaigns heb je een bepaald einddoel dat je moet halen. Voor je de campaign begint kun je kiezen of je voor het militaire, het economische of het culturele einddoel wilt gaan. Je kunt dus zelf beslissen wat voor soort leider jij wilt zijn. In de game heb je namelijk met heel veel dingen rekening te houden. Je begint met één of meerdere steden en legers. Van daaruit begin je jouw volk op te bouwen en te werken naar je einddoel.

Naast dat je ervoor moet zorgen dat je voldoende legers hebt, en dat deze groot en sterk genoeg zijn, moet je er ook voor zorgen dat je voldoende inkomsten genereert. Wie alleen maar in legers denkt, merkt al snel op dat hij of zij binnen de kortse keren bankroet is. Ook moet je jouw volk tevreden houden om ervoor te zorgen dat er geen rellen uitbreken in de steden. Je zult dus heel goed moeten bepalen wat je wanneer gaat doen. Total War: Rome II is namelijk turn-based.

Per beurt kun je je stad ontwikkelen, je leger uitbreiden, aanvallen maken. Er is echt een heleboel om te doen. Je zult dan ook snel merken dat je per beurt zo tien minuten bezig bent. Tijdens jouw beurt kun je onder andere je steden ontwikkelen. Elke stad heeft een aantal bebouwbare gebieden. Hier kun je op kiezen wat je wilt bouwen. Per keuzegebied kun je ook kiezen welke richting je op wilt gaan met de stad. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om een handelshaven aan te leggen zodat je geld verdient met handel drijven. Je kunt er ook voor kiezen om hier bijvoorbeeld een militair dok van te maken, zodat je legervaartuigen kunt aanschaffen vanuit die stad.

Uiteraard heb je legers in jouw territorium. Deze kun je over de kaart bewegen om bijvoorbeeld doorgangswegen naar jouw gebied te bewaken, maar je kunt ze ook in een stad plaatsen zodat ze daar de orde handhaven. Hoe jouw legers eruitzien bepaal je ook zelf. Via de stadsontwikkeling kun je bepaalde legereenheden ontwikkelen die je later weer kunt toevoegen aan het leger. Je kunt in dit deel overigens ook legereenheden recruteren als jouw leger buiten de stad staat, iets wat in deel één niet kon. Wil je echter een bepaalde legereenheid hebben, dan zul je wel in de buurt van de stad moeten staan die deze kan leveren.

Natuurlijk zul je jouw legers het meest inzetten om de vijand te verslaan en steden te veroveren. Eén van de grote veranderingen in de legers is, dat je nu geen aparte boten meer nodig hebt om een leger naar een eiland te krijgen. Wanneer je het leger naar een plek stuurt op het water, dan zullen zij automatisch in een boot stappen. Dit maakt het misschien wat makkelijker, maar het versnelt wel de gameplay enigszins ten opzichte van het eerste deel. Een ander ding bij de gevechten is dat je nu voorafgaand aan een gevecht de keuze hebt om maximaal drie beurten te wachten op de ideale weersomstandigheden. Wil je niet in de regen vechten? Een simpele druk op de knop en je krijgt andere, willekeurige omstandigheden.