CD: Timbaland - Shock Value II

Timbaland is in de hiphopscene een hoog aangeschreven. Hij produceert zich een slag in de rondte, schrijft vele tracks en mixt zich ook krom. Niet altijd pakken producties van Timbaland goed uit (Scream van Chris Cornell en Timbaland was om te huilen), maar over het algemeen doet de Amerikaanse producer het goed. Maar hij heeft ook tijd om een eigen album op de markt te brengen. Na het eerste succesvol ontvangen album Shock Value ligt nu een tijdje de plaat Shock Value II in de winkels. Halen deze plaat?

Shock Value II

He never walks alone

Ook deze keer gaat Timbaland op zoek naar interessante samenwerkingen. Er komen oude bekenden voorbij zoals Keri Hilson en OneRepublic, maar voor Shock Value II is er een groter assortiment namen aan de coalities van Timbaland toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan Nickelback-frontman Chad Kroeger, Katy Perry, Miley Cyrus, Jet, (Chris) Daughtry en the Fray. Waar sommige nummers erg goed klinken, zijn er ook tracks bij die je liever niet op de cd wilde horen. Het kan smaak zijn, maar het is jammer dat sommige samenwerkingsverbanden niet beter gebruikt zijn dan wat je nu te horen krijgt. Het nummer 'Tomorrow In A Bottle' met Chad Kroeger en Sebastian zou wellicht een stuk anders of zelfs beter klinken als Kroeger meer dan een paar zinnetjes van de bridge en outro in zou zingen. Hetzelfde gaat ook op voor 'Long Way Down' met Daughtry. Het is verfrissend om een rockstem te horen op dit hiphopalbum, maar voor alleen de chorus zou je denken dat de samenwerking ook niet op zijn best is gebruikt.

Goedkoop, maar niet goed

Naast de aardig zinloze intro is de rest van de cd aardig. Het is erg schommelend. Zo is de track 'Carry Out' met Justin Timberlake die direct na de intro speelt wel weer erg fijn, terwijl 'Timothy Where You Been' met Jet weer goed tegenvalt. Zoals eerder genoemd zijn de samenwerkingen met Kroeger en Daughtry wel heerlijk fris te noemen. Zowel qua beats als teksten zijn de andere tracks op Shock Value II zeer voorspelbaar. Ik kan het niet beter verwoorden dan de reactie van iemand aan wie ik de cd liet luisteren: "Het is net alsof ik dat al eens eerder heb gehoord". En ik kan hem niet anders dan gelijk geven. 'If We Ever Meet Again' met Katy Perry is ook zo’n goed voorbeeld hiervan. Flauw refrein, makkelijke tekst en zelfs het instrumentale deel is niet bijzonder. Een zeer kinderlijk nummer dat niet in de stijl van de rest van de cd lijkt te passen. Het is allemaal zo makkelijk, goedkoop… Waar Shock Value naast toppers van nummers ook over de hele linie nog iets te bieden had, moet het tweede deel het echt doen met enkele tracks die wel 'iets hebben'. Het kan zijn dat we teveel zijn verwend met de goede singles van Timbaland zoals 'The Way I Are' (ft. Keri Hudson), Ayo Technology (ft. Justin Timberlake en 50 Cent) en 'Give It To Me' (ft. Nelly Furtado en Justin Timerlake). Zeker in vergelijking met die tracks, valt dit album vies tegen.

Timbaland

Shock Value II is zeker niet het vervolg van de eerste plaat waar we op hebben zitten wachten. Naast enkele tracks zoals 'Tomorrow In A Bottle' en 'Undertow' is het geheel niet goed te noemen en het valt zelfs tegen. Misschien dat Timbaland het voor een mogelijk derde deel moet gooien op het wat moeilijkere werk, want dit is wel erg makkelijk scoren.

Tracklist

1. Intro (ft. Felli Fel) (0:49)
  2. Carry Out (ft. Justin Timberlake) (3:53)