Magic the Gathering: Tactics
Magic the Gathering: Tactics is, zoals de naam al verraadt, gebaseerd op het beroemde kaartspel. Sony Online Entertainments studio in Denver werkt dan ook nauw samen met Wizards of the Coast om deze online strategygame te ontwikkelen. De release staat voorlopig op herfst 2010 en het spel zal uitkomen op PC en PS3, waarbij de PS3-versie iets later uit zal komen, waarschijnlijk pas begin 2011.
Als je het spel start, krijg je een starterdeck met tien kaarten, waar je waarschijnlijk niet heel veel mee kan beginnen. Om echt goede kaarten te krijgen moet je een boosterset kaarten kopen. Dit kan met echt geld, met PSN credit of met virtueel geld dat je in een van de Sony Online Entertainment-spellen verdiend hebt. Dit zogenaamde Station Cash is dus onafhankelijk van het spel waarin je het verdiend hebt, uit te geven. Aanvullende kaarten kun je krijgen door met anderen te ruilen in het Auction House, of door ze te kopen. Het spelen op zich is gratis, er zijn geen abonnementskosten aan het spel verbonden.
In het spel ben je een Planeswalker, een krachtige mage, en zul je personages en spreuken vanuit het gehele universum van het kaartspel tegenkomen. Je kunt alle vijf de kleuren gebruiken en in totaal zijn er meer dan 100 spreuken. Met de kaarten die je hebt stel je een eigen team samen, waarmee je een aantal solo-scenario's kunt doorlopen. Daarnaast is het mogelijk om tegen vrienden uit je friend list een potje PvP te spelen, of in de Tournament mode tegen spelers van over de hele wereld. Het is mogelijk om een paar spellbooks samen te stellen voor specifieke vijanden, dus als je een vriend hebt die alleen maar over een bepaald soort kaarten beschikt of altijd dezelfde soort aanvallen inzet, kun je een aparte set kaarten vastleggen die je tegen hem kan gebruiken.
Zodra je tevreden bent over de set kaarten krijg je het gebied te zien waar het gevecht plaats gaat vinden. Dit is een 3-dimensionaal 'grid' waar je je personage op kan plaatsen. Deze grid is voorzien van muren en 'sink holes'. Vervolgens kan je iedere beurt bepalen of je een spreuk wilt gebruiken danwel meevechtende wezens wilt oproepen (dit kost mana), je personages wilt verplaatsen en een melee-aanval wilt doen (kost geen mana) of wilt wachten (je verdient hiermee mana zodat je de volgende beurt een extra krachtige aanval kunt doen). Vervolgens zie je je keuze in 3D uitgevoerd worden.
Het is uiteraard de kunst om je vijanden uit te schakelen voor zij dat bij jou doen, dus moet je goed nadenken over welke spreuken je wanneer wilt toepassen en wanneer je beter een beurt kan afwachten. Als je Planeswalker sterft, is het 'game over'. Aan de linkerkant van het scherm zie je in welke volgorde de beurten tussen jou en de vijand verlopen. Zodra je een missie succesvol afsluit wordt het volgende stukje van het verhaal onthuld. In de singleplayer missies kan je je Planeswalker laten 'levellen' waardoor deze over meer spreuken kan beschikken. Een matchmaking-systeem zorgt ervoor dat je tegenstander ongeveer hetzelfde niveau heeft als jezelf.
Sony Online Entertainment is van plan om regelmatig het spel te updaten met nieuwe personages en spreuken, uiteraard in samenspraak met Wizards of the Coast om zoveel mogelijk trouw te blijven aan het kaartspel. Op het moment is men nog druk bezig om alles goed in balans te brengen, maar wat we van het spel gezien hebben zag er veelbelovend uit.