Wolfenstein II is een singleplayer game pur sang

Wolfenstein II: The New Colossus krijgt geen multiplayer-mogelijkheden. Ontwikkelaar MachineGames heeft aangegeven zich uitsluitend op een singleplayerervaring te hebben geconcentreerd, omdat dat volgens hen de enige manier is om een 'super immersive narrative experience' te kunnen bieden.

Het is vandaag de dag opvallend te noemen wanneer games geen multiplayermodus krijgen. Zelfs aan de meest verhaalgedreven spellen wordt tegenwoordig wel enige vorm van multiplayer toegevoegd, wat niet zelden resulteert in een geforceerde en misplaatste gameplayervaring. Bovendien speelt mee dat alle aandacht die aan multiplayer wordt besteed, niet aan de singleplayer kan worden gespendeerd, of zelfs ten koste gaat van. Ook het Zweedse MachineGames denkt er zo over.

"De enige manier om dit soort verhaalgedreven games te maken, is wanneer we puur focussen op de singleplayer. Zodra we ook nog een multiplayer-component erin zouden verwerken, zou de kern van het hele project afzwakken. Dat is het risico wanneer je twee dingen tegelijk wilt ontwikkelen."

De vorige twee Wolfenstein-games van MachineGames, The New Order en The Old Blood, hadden ook geen multiplayer en die titels werden ontzettend goed ontvangen. Het is dus goed om te lezen dat de ontwikkelaar die traditie erin houdt. Wolfenstein II: The New Colossus komt morgen uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Ook zijn er plannen voor een Nintendo Switch-versie, die ergens volgend jaar moet uitkomen.